Zdrowy tryb życia

Szeroko rozumiany styl życia to główny składnik naszego zdrowia, który przyczynia się do utrzymania profilaktyki zdrowotnej na wysokim poziomie. Na ten styl życia składa się kilka czynników, które można zgrabnie uformować w zbiór zasad oraz przyzwyczajeń, które warto wprowadzić do swojej codziennej rutyny. Jakie to zasady zdrowego stylu życia?

Z tego tekstu dowiesz się:

  • dlaczego warto wprowadzić zdrowy tryb życia?
  • zdrowy tryb życia, a przyzwyczajenia?
  • z czego musisz zrezygnować, aby prowadzić zdrowy tryb życia?

Ze zdrowiem mi do twarzy, czyli dlaczego warto prowadzić zdrowy tryb życia?


Przed silnymi zmianami w swoich przyzwyczajeniach, dużo osób zadaje sobie pytanie "Co to znaczy prowadzić zdrowy tryb życia?". Odpowiedź niestety nie jest tak prosta, jak się wydaje, ponieważ zmiana codziennego trybu funkcjonowania organizmu w sposób dynamiczny jest uzależniona od indywidualnego podejścia do siebie i do profilaktyki zdrowotnej. Potrzeba jest ku temu dużej ilości motywacji i samozaparcia. Kiedy te czynniki zostaną zrealizowane, można przystąpić do podjęcia zmian.

 

 

Podstawowym argumentem, dlaczego warto prowadzić zdrowy tryb życia, jest przede wszystkim profilaktyka zdrowotna, która sprawia, że funkcjonowanie organizmu staje się prostsze i bardzo przyjemne. Chodzi głównie o samopoczucie i komfort funkcjonowania na co dzień. Dzięki temu, że wprowadzimy zasady zdrowego stylu życia, podniesie się nasze zdrowie psychiczne, które w obecnych czasach
jest ogromnie narażone na działanie różnych czynników biologicznych, głównie przewlekłego stresu.

 

 

Zdrowy tryb życia, a korzyści z niego płynące.


Wśród benefitów, jakie otrzymuje organizm wobec zmiany swojego podejścia do diety, aktywności fizycznej, regeneracji, a także odpowiedniej suplementacji, możemy wyróżnić następujące efekty.

  • Zmniejsza się ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne,
  • Korzyści odczuwa nasze zdrowie psychiczne,
  • Nie dotyczą nas choroby serca, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca i inne,
  • Poprawia się regeneracja i uzyskujemy zdrowy sen,
  • Nasz stan zdrowia ulega ogólnej poprawie,
  • Uzyskujemy dobre samopoczucie,
  • Pozwalamy organizmowi wydłużyć życie dzięki efektowi anti-aging,
  • Uzyskujemy lepszą kondycję fizyczną i sylwetkę.

Zdrowy tryb życia

 

Prozdrowotny tryb życia to pierwszy element podstawowej profilaktyki organizmu, w którą warto zainwestować, ponieważ zdrowie ma siętylko jedno i warto o nie zadbać. Nie bez powodu wymienione dalej zasady zdrowego stylu życia są przytoczone na bazie zaleceń od takich organizacji jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Instytutu Żywności i Żywienia IŻŻ.

Zdrowy tryb życia - co musisz zmienić w swoich przyzwyczajeniach?


Aby móc skutecznie wdrożyć zdrowy styl życia należy pochylić się nad pewnymi uogólnionymi zasadami, które można praktycznie z marszu wpleść w swój grafik i codzienne przyzwyczajenia.

 

Zdrowy styl życia - zasady zdrowego stylu życia a dieta


Wprowadź modyfikację dietetyczną. Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawowy element, o który można zadbać w ramach zdrowego stylu życia. Składają się na to spożywanie większej ilości warzyw i owoców do praktycznie każdego posiłku. Oprócz tego warto bazować na nisko przetworzonych źródłach pożywienia. Między innymi produkty zbożowe są tutaj jednym z kluczowych produktów, które dostarczają niezbędnych składników odżywczych jak witaminy z grupy B i minerały kluczowe w różnego rodzaju reakcjach enzymatycznych. Pamiętajmy - właściwa dieta to podstawa i ważne jest, aby każdy posiłek zawierał różnorodne produkty!

 

Mięso a zdrowy styl życia


Ogranicz spożycie mięsa. Nie chodzi oczywiście o całkowite przechodzenie na dietę wegetariańską. Istnieją różne modyfikacje dietetyczne, które ograniczają dostępność mięsa, a jednocześnie zwiększają profilaktykę zdrowotną. Zwiększona konsumpcja mięsa przyczynia się do zmian w mikroflorze bakteryjnej człowieka, powodując syntezę różnych niekorzystnych dla zdrowia składników i metabolitów bakteryjnych. Ponadto udowodniono, że zwiększone spożycie tłuszczów zwierzęcych przyczynia się do większego ryzyka zachorowania na choroby układu krążenia i inne stany zapalne. Nierzadkim zjawiskiem podczas regularnego spożycia tłuszczów pochodzenia zwierzęcego jest większe stężenie związków TMAO oraz zjawisko utleniania cholesterolu, które negatywnie wpływają na metabolizm homocysteiny i zwiększają ryzyko chorób cywilizacyjnych.

W zamian można skoncentrować się na wdrożeniu roślinnych źródeł białka i przy okazji węglowodanów złożonych, które świetne będą wpływały na regulację hormonalną i samopoczucie. Nasiona roślin strączkowych będą doskonałą alternatywą dla wysoko przetworzonych produktów zwierzęcych.

 

zdrowy tryb życia

 

Aktywność fizyczna a zdrowy tryb życia


Wprowadzenie aktywności fizycznej to kolejna z zasad zdrowego stylu życia, które warto wprowadzić. Aktywny tryb życia przyczynia się do wielu korzyści zdrowotnych, wśród których regulacja ciśnienia krwi, redukcja ryzyka chorób serca i poprawa parametrów wydolnościowych to kilka z benefitów, jakie można uzyskać, prowadząc aktywny styl życia. Można więc powiedzieć, że aktywność fizyczna = brak choroby i ryzyka jej rozwoju.

Ważnym jednak czynnikiem gwarantującym powyższe efekty jest regularność prowadzenia zdrowego stylu życia i jednocześnie aktywnego. Regularne ćwiczenia fizyczne, bazujące na treningu siłowym, regularnych spacerach i innych formach aktywności fizycznej to klucz do sukcesu. W zamian otrzymujemy zdrowie fizyczne, lepsze zdrowie psychiczne, poprawę samopoczucia. Warto aktywność fizyczną prowadzić kilka razy w tygodniu po około 45 minut. Ciekawym rozwiązaniem na początek prowadzenia zdrowego stylu życia jest Nordic Walking, który akcentuje pracę praktycznie każdej ważniejszej grupy mięśniowej i doskonale przygotuje ciało człowieka na bardziej zaawansowane formy aktywności fizycznej, a przy okazji wyprowadza nas na łono natury.

 

Nawadnianie a zdrowy styl życia


Nie tylko aktywny tryb życia i aktywność fizyczna odgrywają ważną rolę w profilaktyce zdrowotnej. Aby całościowo prowadzić zdrowy styl życia, warto regularnie nawadniać organizm i koncentrować się na uczuciu pragnienia. Woda i zawarte w niej składniki odżywcze wpływają na zdolność do utrzymania skupienia i uwagi oraz przyczyniają się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania gospodarki wodno-elektrolitowej. Jest to ważne w przypadku osób regularnie ćwiczących i tych dbających o zdrowie na co dzień. Nie bez powodu światowym organizacjom ogromnie zależy na właściwej edukacji innym elementom składającym się na zdrowie jednostki.

Zmień swój styl życia, nawyki zdrowotne i buduj zdrowie na lata, a nie do lata! Pamiętaj także, aby wykonywać badania profilaktyczne.

 

Zdrowy tryb życia - z czego musisz zrezygnować?


Oprócz tego, że w zdrowym stylu życia ważne są podstawowe zasady odnoszące się do diety, aktywności fizycznej, regeneracji i nawadniania, warto mieć na uwadze czynniki, które te korzyści ograniczają W tym przypadku należy z niektórych przyzwyczajeń i nawyków zrezygnować, ponieważ cierpi na tym stan zdrowia każdego człowieka.

 

Zasady zdrowego trybu życia - z czego zrezygnować


W dbaniu o zasady zdrowego trybu życia należy zrezygnować z następujących przyzwyczajeń.

  • Zrezygnuj z palenia tytoniu w różnych formach,
  • Ogranicz palenie papierosów,
  • Ogranicz nadużywanie alkoholu,
  • Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych i mięsa,
  • Limituj wpływ światła niebieskiego wieczorem - ma to negatywny wpływ na wysypianie się,
  • Unikaj słodyczy,
  • Ogranicz słone przekąski.

Są to ważne elementy, które składają się na zachowanie zdrowego trybu życia i utrzymanie organizmu w zdrowiu.

 

zdrowy tryb życia

 

Zdrowy styl życia - podsumowanie


Aby żyć zdrowo i prowadzić prozdrowotny styl życia warto zainwestować swój czas w zdrowe odżywianie i zbilansowaną dietę. Zdrowa dieta odżywia komórki ciała i pozwoli na zachowanie organizmu w zdrowiu w dłuższej perspektywie. Ponadto warto zainteresować się aktywnością fizyczną i wprowadzić ćwiczenia relaksacyjne o umiarkowanej intensywności, które pozwolą poprawić wydolność organizmu i zredukują ryzyko groźnych chorób. Warto też pamiętaj o regularnym nawadnianiu i dbaniu o właściwą jakość snu. Należy też ograniczyć pewne rodzaje używek, które negatywnie wpływają na nasz organizm.

 

Bibliografia:


1. Gronowska-Senger A., Żywienie, styl życia a zdrowie Polaków, Żywienie człowieka i metabolizm, 2007, 34 (1/2), 12-21

2. Mijakowska U., Diet coaching. Poradnik dla wiecznie odchudzających się, Samo sedno, Warszawa, 2012

3. Afshin, A., Sur, P. J., Fay, K. A., Cornaby, L., Ferrara, G., Salama, J. S., … & Murray, C. J. (2019). Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. The Lancet, 393(10184), 1958-1972.

 

Mateusz Jageilski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego
Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.