woda z cytryną na czczo

Picie wody z cytryną na czczo to jeden z najbardziej znanych nawyków w świecie showbiznesu oraz wśród osób zainteresowanych zdrowym stylem życia. Przypuszczalnie woda z cytryną posiada właściwości wspierające odchudzanie i metabolizm. Potencjalnie napój ten wspiera również zdrowie układu nerwowego i zapobiega zachorowaniu na różne stany metaboliczne. Czy faktycznie picie wody z cytryną przyczynia się do znaczącej poprawy zdrowia i czy warto pić wodę z cytryną, czy wystarczy picie zwykłej wody?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy picie wody z cytryną jest faktycznie zbawienne dla organizmu?
  • skąd picie wody z cytryną stało się hitem?
  • jak picie wody z cytryną łączy się z prawidłową suplementacją?


Woda z cytryną na czczo - hit, czy mit?


Na temat wody z cytryną i jej regularnego picia, powstało wiele teorii i stwierdzeń, niektóre z nich okazują się prawdą, natomiast pozostałe są nieprawdziwymi informacjami. Pora wyjaśnić fakty i mity dotyczące picia wody z cytryną na czczo.

 

Woda z cytryną na czczo, a zakwaszenie organizmu


Istnieje w internecie informacja o potencjalnej zdolności wody z cytryną do zakwaszania przestrzeni wokół siebie, czyli w tym przypadku przestrzeni komórek ciała. W prawdzie cytryna posiada w swojej strukturze kwasy organiczne, np. kwas cytrynowy, jednak jest on na tyle słabym kwasem, że nie ma on praktycznie wpływu na stan środowiska poszczególnych tkanek organizmu.

 

 

Już na poziomie żołądka siła kwasu cytrynowego jest neutralizowana przez panujący tam kwas solny. Ponadto organizm człowieka zawiera w sobie silne bufory, które skutecznie neutralizują związki charakteryzujące się odmiennym pH, niż założone w danym obszarze organizmu.

Jest to zdecydowanie MIT.

Woda z cytryną na czczo wpływa na lepszą inteligencję i sprawność intelektualną


Szklanka wody z cytryną przyczynia się do lepszego nawodnienia organizmu, szczególnie, jeśli korzystamy z wody mineralnej, dostarczającej niezbędnych mikro i makroelementów, kluczowych dla zdrowia ciała i umysłu. Jest to oczywiście jeden z warunków prawidłowego nawodnienia organizmu i prawidłowego działania układu nerwowego, jednakże samo picie wody z cytryną nie ma wpływu na poprawę inteligencji.

woda z cytryną naczczo

W tym przypadku ważne jest odpowiednie zbilansowanie diety i wzbogacenie jej w niezbędne składniki odżywcze i dbanie o właściwe nawodnienie organizmu.

To stwierdzenie to MIT.

Woda z cytryną poprawia pracę układu pokarmowego


Woda z cytryną na czczo może przyczyniać się do lepszej perystaltyki przewodu pokarmowego. Dzieje się tak z uwagi na nawadnianie organizmu. Ponadto związki aktywne zawarte w cytrynie podrażniają delikatnie zakończenia nerwowego układu pokarmowego, co przyczynia się do przyspieszenia ruchów perystaltycznych w przewodzie pokarmowym.

Może to mieć korzystny wpływ u osób cierpiących na zaparcia stolca, oraz u tych, u których występuje stan odwodnienia i wynikające z tego problemy z przesuwaniem treści pokarmowej w jelitach.

To stwierdzenie jest FAKTEM.

Woda z cytryną poprawia odporność organizmu


Pomimo kwaśnego smaku, woda z cytryną może okazać się ciekawym wsparciem dla osób zmagających się z osłabioną odpornością. Woda z cytryną zawiera przeciwutleniacze, czyli związki przyczyniające się do zmniejszenia stanu zapalnego i redukcji poziomu cytokin prozapalnych. Innymi słowy woda z cytryną wypita przy osłabionej odporności redukuje wolne rodniki i poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego.

Występujące zawartości witaminy C w cytrynie, pozwalają na skuteczną walkę z bakteriami i wirusami, co wspomaga nie tylko odporność, ale również samopoczucie.

To stwierdzenie również jest FAKTEM.

Picie wody z cytryną niszczy komórki nowotworowe


Woda z cytryną na czczo dzięki potencjalnej możliwości podwyższenia wartości środowiska zasadowego, miałaby ograniczać rozwój komórek rakowych i przyczyniać się do ich niszczenia. Niestety nie jest to prawda, ponieważ nowotwór preferuje środowisko kwaśne i zasadowe. Nie ono większego znaczenia. W tym przypadku woda z cytryną może posiadać jedynie działanie placebo.

To stwierdzenie to MIT.

woda z cytryną naczczo

Woda z cytryną na czczo pomaga w odchudzaniu


Zalety picia wody z cytryną sięgają potencjalnych możliwości wspierających proces odchudzania. Woda z cytryną nie bezpośrednio przyczynia się do poprawy odchudzania. Raczej poprzez pośrednie procesy metaboliczne może być pomocna przy redukcji masy ciała.

Dzieje się tak z uwagi na regulację poziomu glukozy we krwi, dzięki wypiciu napoju z wodą i cytryną. Obecność witaminy C sprzyja regulacji poziomu gospodarki węglowodanowej i przez to dodaje energii do działania. Ponadto woda z cytryną wspomaga uczucie sytości, co przyczynia się do lepszej kontroli apetytu, który natomiast ogromnie wpływa na regulację masy ciała.

Zatem warto pić wodę z cytryną jako uzupełnienie diety i odpowiedniej suplementacji. Przyczyni się do skutecznej kontroli masy ciała i satysfakcjonującego efektu.

Ta informacja jest częściowo PRAWDĄ.

Woda z cytryną na czczo wspomaga trawienie


Jak najbardziej picie wody z cytryną wspomaga trawienie, komfort żołądkowo-jelitowy i dodaje energii. Woda z cytryną pomaga o odczuwaniu ulgi przy różnego rodzaju posiłkach, dzięki zdolności do czasowego pobudzenia komórek żołądka do produkcji soku żołądkowego, co chwilowo łagodzi zgagę. Pijąc wodę z cytryną można także pobudzić wydzielanie żółci, co pomaga trawić tłuszcze. Jest to co prawda efekt tymczasowy, jednakże bardzo pomocny, szczególnie u osób zabieganych. Poleca się również picie ciepłej wody z cytryną, która jest bardziej łagodnym roztworem na układ trawienny.

Ta informacja również jest PRAWDĄ.

Picie wody z cytryną poprawia wygląd skóry i nie tylko


Faktycznie, notuje się dobroczynny wpływ wody z cytryną na stan skóry i innych tkanek organizmu. Dzieje się tak z uwagi na zdolność witaminy C do produkcji kolageny w tkance łącznej, który wypełnia przestrzenie w skórze, redukując zmarszczki, poprawiając jej sprężystość i wygląd. W przypadku stawów jest to również ważna właściwość, która wspomaga profilaktykę w przypadku urazów.

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że woda z cytryną może jedynie wspomagać leczenie, a nie je zastępować. Wsparcie produkcji kolagenu to bardzo ważny element dla zdrowia. Dobrze mogą się w tym przypadku sprawdzić suplementy z kolagenem i dieta wysokobiałkowa.

Informacja ta jest PRAWDĄ.

Woda z cytryną jest dobra na wszystko


Niestety nie jest to prawda. Wodę z cytryną można popijać w określonych przypadkach, jednakże jej nadmiar może prowadzić do podrażnienie ścian żołądka. Ponadto można osłabić szkliwo zębów z uwagi na obecność kwasów organicznych. Osoby cierpiące na biegunki również nie powinny nadmierne pić wody z cytryną, raczej jej mniejsze ilości.

Kwas askorbinowy w nadmiarze, może doprowadzić do innych stanów zapalnych, mogą spowodować np. kamienie nerkowe, mdłości.

Jak więc widać, wiele informacji na temat wody z cytryną jest prawdą, jednak część z nich jest zdecydowanie wymyślona na potrzeby showbiznesu. Warto oddzielać te informacje i korzystać jedynie ze sprawdzonych źródeł informacyjnych, szczególnie przy przy poradach z zakresu medycyny naturalnej i nie tylko.

Woda z cytryną na czczo - skąd wziął się ten mit?


Tak naprawdę nie wiadomo, skąd dokładnie pochodzi informacja o leczniczych właściwościach picia wody z cytryną. Prawdopodobnie informacja ta została zaczerpnięta na bazie popularnych swego czasu badań nad właściwościami witaminy C. Oprócz tego połączono jej właściwości z zaletami regularnego picia wody.

Faktycznie szklanka wody do każdego posiłku przyczynia do regulacji wielu procesów w organizmie. Dzieje się tak z uwagi na środowisko, w jakim zachodzą reakcje metaboliczne. jest to środowisko wodne, o które najprościej zadbać wypijając regularnie szklanki wody w ilości od 8 do 10 dziennie. Szklanka wody połączona z cytryną, zawierającą witaminę C to połączenie, które potencjalnie miało przyczyniać się do kompleksowej regulacji organizmu, natomiast nauka zweryfikowała faktyczne właściwości napoju z cytryną.

Oprócz mimo wszystko korzystnych właściwości wody z cytryną, warto pić wodę ogólnie. Można do szklanki wody dodawać cytrynę, np. w postaci soku z połówki cytryny.

Woda z cytryną na czczo, a prawidłowa suplementacja


Woda z cytryną na czczo lub do poszczególnych posiłków, może korzystnie wpłynąć na komfort trawienia, poprawić nawodnienie organizmu i przyczynić się do lepszego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że jest to napój o działaniu wspomagającym. Nie może stanowić podstawy leczenia i kształtowania zdrowia organizmu. Za to odpowiadają odpowiedni styl życia, leczenie zlecone przez lekarza, zmiana diety i dodatkowa suplementacja diety.

Ta ostatnia, w przypadku osób bez wykluczeń i przeciwwskazań, może znacząco podnieść komfort funkcjonowania. Istnieje suplementacja diety, która wspomaga trawienie, wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, redukuje ryzyko osłabienia i pogorszonej odporności i zachorowalności na różne przypadłości metaboliczne i poprawia sprawność umysłu. Oczywiście zalet odpowiedniego suplementacji jest zdecydowanie więcej, jednakże dodatkowe picie wody, może jak najbardziej wspomóc kształtowanie poprawnych nawyków zdrowotnych.

woda z cytryną

Warto także pamiętać o uprzedniej konsultacji z lekarzem specjalistą, który określi, czy dany rodzaj suplementacji nie wpłynie niekorzystnie na ewentualnie stosowane leczenie. W ramach doboru suplementów diety, warto zrobić odpowiednie badania diagnostyczne oraz skonsultować się również z dietetykiem.

PODSUMOWANIE


Woda z cytryną to rodzaj napoju, wokół którego krąży wiele informacji, niektóre z nich to mity, a niektóre są prawdą. W celu weryfikacji tych informacji, warto korzystać z wiarygodnych źródeł internetowych, bazujących np. na badaniach naukowych.

Sama woda z cytryną nawadnia organizm i wspiera pewne procesy metaboliczne, które grają istotną rolę w kształtowaniu zdrowych nawyków w stylu życia, stąd też warto pić taki rodzaj napoju. Istnieją także przeciwwskazania na picia wody z cytryną.

Należy pamiętać, że nie może woda z cytryną zastąpić profesjonalnego leczenia. Może stanowić jedynie lekkie wsparcie dla prawidłowej farmakoterapii i dedykowanej suplementacji diety.

Bibliografia


Goetz P. Citrus limon (L.) Burm. f. (Rutacées). Citronnier. Phytotherapie. 2014;12:116–121. doi: 10.1007/s10298-014-0854-6.
Freitas D, Boué F, Benallaoua M, Airinei G, Benamouzig R, Le Feunteun S. Lemon juice, but not tea, reduces the glycemic response to bread in healthy volunteers: a randomized crossover trial. Eur J Nutr. 2021 Feb;60(1):113-122. doi: 10.1007/s00394-020-02228-x. Epub 2020 Mar 23. PMID: 32201919.
Klimek-Szczykutowicz M, Szopa A, Ekiert H. Citrus limon (Lemon) Phenomenon-A Review of the Chemistry, Pharmacological Properties, Applications in the Modern Pharmaceutical, Food, and Cosmetics Industries, and Biotechnological Studies. Plants (Basel). 2020 Jan 17;9(1):119. doi: 10.3390/plants9010119. PMID: 31963590; PMCID: PMC7020168.

 

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego

Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce  dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.