wiek metaboliczny


Stan organizmu każdego człowieka może się różnić, w zależności od towarzyszących chorób, nawyków żywieniowych, poziomu aktywności fizycznej i odżywienia pod kątem witamin i składników mineralnych. Całość tych elementów zdrowia składa się na tzw. wiek metaboliczny organizmu. Dzięki niemu można określić faktyczny stan zdrowia organizmu i jak mają się nasze działania do tego, jak on reaguje na zmienne środowiskowe. Im niższy wiek metaboliczny organizmu, tym lepiej dla szeroko rozumianego zdrowia. Niestety styl życia wielu osób, pozostawia wiele do życzenia, co przekłada się na wyższe wartości wieku metabolicznego. Taki stan nie jest pożądany. Wiek metaboliczny można obliczyć za pomocą profesjonalnych urządzeń lub samodzielnie. Czym jest wiek metaboliczny organizmu i jak wpływa on na nasze zdrowie?


Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest wiek metaboliczny?
  • dlaczego warto znać swój wiek metaboliczny?
  • jak skutecznie policzyć swój wiek metaboliczny?

Wiek metaboliczny - co to takiego?

Wiek metaboliczny to faktyczny stan organizmu na bazie dokładnych wyliczeń odpowiednich urządzeń do pomiaru składu ciała. Wiek metaboliczny organizmu nawiązuje silnie do przemian energii, jakie dzieją się w organizmie ludzkim. Zachodzą w nim stale procesy anaboliczne oraz kataboliczne. Zachowanie równowagi między nimi jest gwarantem prawidłowego działania metabolizmu.

 

Jednak na wiek metaboliczny składa się kilka innych czynników jak stan równowagi hormonalnej, faktyczny wiek metrykalny, aktualna masa ciała, stopień aktywności fizycznej, procent tkanki tłuszczowej i mięśniowej, zawartość wody w organizmie. Na bazie przytoczonych parametrów można obliczyć wiek metaboliczny organizmu.

 

Innym określeniem wieku metabolicznego, jest wiek biologiczny. Jeden i drugi parametr mogą być wymiennie stosowane. Odnoszą się one do określenia, w jakim wieku aktualnie znajduje się organizm danej osoby, biorąc pod uwagę parametry składające się na wiek metaboliczny.


Co ciekawe wiek metaboliczny może być także widoczny w wyglądzie zewnętrznym, jest już raczej określane na bazie obserwacji wykwalifikowanych specjalistów. Sam wygląd zewnętrzny w odniesieniu do wieku metabolicznego jest zależny od prowadzonej diety i stylu życia, poziomu nawodnienia organizmu i innych czynników, jak równowaga hormonalna itp.

wiek metaboliczny


Wiek metaboliczny wpływa także na tempo przemiany materii w organizmie, co przekłada się na odmienne wartości w parametrze jak podstawowa przemiana materii (PPM). Ma to oczywiście przełożenie na całkowitą przemianę materii (CPM).


Zatem, aby obniżyć wiek metaboliczny organizmu i zminimalizować proces starzenia, warto poprawić swój styl życia. Można to osiągnąć w następujący sposób:

  • mniej jeść przetworzonego jedzenia,
  • poprawić kondycję organizmu,
  • wprowadzić więcej aktywności fizycznej,
  • poprawić nawyki żywieniowe,
  • obniżyć zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie,
  • zmodyfikować swoją dietę redukcyjną (w przypadku nadwagi lub otyłości),
  • zadbać o podstawowe elementy profilaktyki zdrowotnej.

Powyższe zasady skutecznie pozwolą obniżyć wiek metaboliczny organizmu/wiek biologiczny, uregulować masę ciała (często też zredukować zawartość tkanki tłuszczowej), obniżyć poziom otłuszczenia narządów wewnętrznych i uregulować parametry naszego składu ciała. Ponadto obniżenie wieku metabolicznego, przyczyni do zmniejszenia ryzyka konsekwencji wynikających z nadwagi i otyłości, czyli podstawowych problemów, przyczyniających się do większego wieku metabolicznego. Warto wiedzieć, że nadwaga i otyłość to stany, które prowokują proces starzenia się organizmu. Są to oczywiście bardzo niepożądane zmiany.

Dlaczego warto obniżyć wiek metaboliczny?

 

Znajomość tego, jak obliczyć wiek metaboliczny jest bardzo przydatna, z uwagi na stałą i podstawową kontrolę naszego stanu zdrowia. Znajomość wieku metabolicznego umożliwia podjęcie odpowiednich działań korygujących w naszym stylu życia, które przyczynią się do poprawy zdrowia w naszym organizmie.

Wiek metaboliczny informuje nas o aktualnym stanie zdrowia organizmu. Względem tego wskaźnika, można określić, jaki element prowadzonego stylu życia wymaga poprawy, a które są spełniane z należytą starannością. Niewątpliwie ogromne znaczenie w regulacji wieku biologicznego będzie miała poprawa kondycji poprzez regularną aktywność fizyczną.

Aktywność fizyczna przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania organizmu dzięki zmianie kompozycji między wartością tkanki tłuszczowej i mięśniowej, oczywiście na korzyść tej drugiej. Jest ona także fantastycznym rozwiązaniem dla ugruntowania zasad prawidłowego żywienia, regularności wspomnianej aktywności, wsparcie ametabolizmu naszego organizmu i jego kondycji.

Obniżony wiek metaboliczny to również mniejsze ryzyko zachorowania na różnego rodzaju choroby cywilizacyjne. Wykazano, że jeśli wiek metaboliczny jest niższy, doświadczamy mniejszego ryzyka zachorowalności na cukrzycę typu II, nowotwory i choroby autoimmunologiczne. W tym przypadku zbilansowana dieta uwzględniająca prawidłową podaż błonnika (np. warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych itp), olejów roślinnych bogatych w kwasy Omega-3, produktów nisko przetworzonych, a także ubogą w tłuszcze nasycone, sprzyja regulacji podstawowej przemiany materii, zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej i pozwala uregulować parametry związane z wiekiem biologicznym.

Jak obliczyć wiek metaboliczny?

Wiek metaboliczny zależy od wielu czynników składających się na nasz styl życia. Aby najpierw poznać wiek metaboliczny naszego organizmu, trzeba wiedzieć jak obliczyć swój wiek metaboliczny.


Aby sprawdzić wiek metaboliczny, najprostszym, a zarazem bardzo dokładnym sposobem jest udanie się do dedykowanego punktu, gdzie występują przyrządy na bioimpedancji elektrycznej. Są to często wagi z analizatorem składu ciała, który pozwala na dokładne obliczenie wieku metabolicznego na bazie zawartości tkanki mięśniowej, poziomu wody w organizmie, zawartości tkanki tłuszczowej i rozmieszczenia masy mięśniowej oraz potencjalnego poziomu otłuszczenia narządów wewnętrznych. Pomiar składu ciała odbywa się boso i w kontakcie z diodami, które mierzą poszczególne parametry, licząc od naszych kończyn.

Innym sposobem na wiek metaboliczny i jego wyliczenie, jest użycie dostępnych w internecie aplikacji, np. internetowy kalkulator wieku metabolicznego. Pozwala on na przybliżone wyliczenie wieku metabolicznego na bazie poszczególnych pomiarów masy ciała, wzrostu, podstawowej przemiany materii (basal metabolic rate, wskaźnik BMR). Będzie skuteczniejszy sposób niż używanie manualnych wzorów do liczenia wieku biologicznego. W prawidłowym wyliczeniu aktualnego stanu zdrowia i wieku naszego organizmu będzie zdolność umiejętnego wykorzystania informacji zawartych w poszczególnych tabelach, będących elementem do wypełnienia przy korzystaniu z internetowych kalkulatorów wieku biologicznego.

wiek metaboliczny bmr


PODSUMOWANIE

Wiek metaboliczny to ważny wskaźnik, który odnosi się do podstawowej kontroli stanu zdrowia danej osoby. Jest on wyliczany na bazie wielu parametrów, które przyczyniają się do określenia dokładnej wartości wskaźnika wieku biologicznego.

Im niższa wartość wieku metabolicznego, tym lepiej dla zdrowia i szeroko rozumianej profilaktyki, ponieważ wiek biologiczny odnosi się do aktualnych pomiarów składu ciała. Na ich bazie, wskaźnik ten określa, w jakiej kondycji znajduje się nasze ciało od wewnątrz i na zewnątrz. Warto więc dbać o podstawowe zasady w prawidłowo prowadzonym stylu życia, jak właściwa dieta, regeneracja, aktywność fizyczna oraz odpowiednia suplementacja redukująca niedobory pokarmowe.


Bibliografia:


Vásquez-Alvarez S, Bustamante-Villagomez SK, Vazquez-Marroquin G, Porchia LM, Pérez-Fuentes R, Torres-Rasgado E, Herrera-Fomperosa O, Montes-Arana I, Gonzalez-Mejia ME. Metabolic Age, an Index Based on Basal Metabolic Rate, Can Predict Individuals That are High Risk of Developing Metabolic Syndrome. High Blood Press Cardiovasc Prev. 2021 May;28(3):263-270. doi: 10.1007/s40292-021-00441-1. Epub 2021 Mar 5. PMID: 33666897.

Andersen C, Sloan A, Dupree L, Walker B. Younger Relative Metabolic Age Is Associated with a More Favorable Body Composition and Plant-based Dietary Pattern (P21-038-19). Curr Dev Nutr. 2019 Jun 13;3(Suppl 1):nzz041.P21-038-19. doi: 10.1093/cdn/nzz041.P21-038-19. PMCID: PMC6575031.

 

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego

Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce  dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.