opalanie w ciąży

Lato to czas wakacji, wyjazdów, długiego przebywania na świeżym powietrzu. Dla kobiet w ciąży jest to idealny czas, by wdrożyć do swojego dnia spacery i różnego rodzaju aktywności na zewnątrz. Napływ ciepłych i długich dni, zachęcają nas do korzystania obficie z pierwszych promieni słońca. Ma to jednak swoje dobre i złe strony. Każdy wie, że zbyt długie przebywanie na słońcu jest niewskazane, a zbyt długie opalanie może prowadzić do negatywnych skutków.

Opalanie w ciąży samo w sobie nie jest niczym złym, ważne jest by robić to w przemyślany sposób. Pytanie, czy opalanie w ciąży jest zdrowe, nasuwa się wielu mamom, które czekają na swojego malucha. Jak opalać się w czasie ciąży, by było to bezpieczne dla matki, ale przede wszystkim dla dziecka? Czy opalanie natryskowe jest lepsze od tradycyjnego opalania? Odpowiedź w poniższym artykule.

Z tego artykułu dowiesz się:

• Czy można się opalać w ciąży?
  • Opalanie w ciąży, a wpływ na zdrowie matki i dziecka?
  • Opalanie w ciąży - jak się za nie zabrać?

Opalanie w ciąży - czy można intensywnie korzystać ze słońca będąc w ciąży ?

Czas ciąży to niewątpliwie wspaniały dla matki. Kobiety ciężarne często zadają sobie pytanie, czy w czasie ciąży można się opalać? Opalanie w ciąży jest dozwolone, jednak warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Promienie słoneczne, są głównym producentem witaminy D, która stanowi budulec kości. Witamina ta jest niezmiernie ważna dla matki i przyszłego dziecka. Poprawi również kondycję nad układem kostnym. Promienie słoneczne podnoszą poziom endorfin, co jest bardzo ważne w okresie ciąży. Rozważne opalanie w ciąży wiąże się z:

• zadbaniem o odpowiednie nawodnienie,
  • pamiętanie o nakryciu głowy,
  • stosowaniu kremu z wysokim filtrem uv,
  • schładzaniem się wilgotną chustką.

opalanie w ciąży

Umiarkowana ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe może uchronić każdą mamę, przed nadmiernym i negatywnymi skutkami opalania.

Opalanie w ciąży to temat tabu, ponieważ nie ma jednoznacznych badań na temat wpływu promieni słonecznych na zdrowie dziecka i matki. Niemniej jednak promieniowanie słoneczne może być niebezpieczne, jeżeli przesadzimy z jego ilością, zarówno w pierwszym trymestrze ciąży, jak i w ostatnim. Jednakże bezmyślne opalanie w ciąży, które jest procesem długotrwałym, może przyczynić się do wielu komplikacji. Najlepiej przed przystąpieniem do opalania, zasięgnąć pomocy fachowca, gdzie specjalista ginekologii doradzi, czy opalanie w ciąży jest dozwolone.

Opalanie w ciąży, a wpływ na zdrowie matki i dziecka.

Nadmierne opalanie w trakcie ciąży może prowadzić do przegrzania ciała, co może przyczynić się do:

• zwiększenia ciśnienia krwi, poprzez rozszerzone naczynia krwionośne,
  • przedwczesny poród dziecka,
  • wad rozwojowych dziecka,
  • przedwczesnych skurczów dróg rodnych,
  • obrzęków kończyn matki,
  • zmiany hormonalne,
  • poparzenia słonecznego matki,
  • mogą wystąpić bóle kręgosłupa poprzez długotrwałe przebywanie w jednej pozycji (może to powodować trudności i uciskać), najlepiej zainwestować w fotel z regulowanym oparciem,
  • dzieci od drugiego trymestru ciąży są bardziej narażone na popadanie w choroby, np. stwardnienie rozsiane, jeżeli matka zbyt długo przebywa na słońcu.

Kobieta ciężarna powinna zadbać przede wszystkim o dobro dziecka, ponieważ nadmierne opalanie brzucha i ciała może prowadzić do przegrzania organizmu matki i dziecka. Promieniowanie ultrafioletowe wiąże się również z wieloma chorobami, które mogą zaszkodzić matce, np. wystąpieniem plam pigmentacyjnych, doprowadzenie do szybszego starzenia się skóry, czy wystąpienia nowotworu skóry.

opalanie w ciąży

Opalanie w ciąży - czy natryskowe opalanie jest bezpieczne?

Czy opalanie natryskowe jest bezpieczniejsze dla matki i dziecka? Zdecydowanie nie! Opalanie natryskowe wykonywane jest substancją barwiącą, która zawiera w swoim składzie wiele składników toksycznych. Opalanie tym sposobem może spowodować trudności w rozwoju dziecka oraz przyczynić się do przedwczesnego porodu. Należy zachować zdrowy rozsądek i nie ryzykować zdrowia dziecka, opalenizną na kilka tygodni.

Substancja chemiczna podczas opalania natryskowego, które rozpyla się na skórze, aby wyglądała na opaloną, to najprawdopodobniej DHA. Wykazano, że nie ma zbyt dużego wchłaniania ogólnoustrojowego DHA po nałożeniu na skórę. Jeśli jednak jesteś zaniepokojona, możesz na wszelki wypadek uniknąć opalania w sprayu podczas pierwszego trymestru. Jeśli w pewnym momencie zdecydujesz się na opalanie natryskowe, upewnij się, że podejmujesz odpowiednie kroki w celu ochrony błon śluzowych oraz upewnij się, że obsługa zapewni ochronę dla Twoich oczu. Nałóż balsam również na usta. Nie wdychaj roztworu do opalania po rozpyleniu, jeśli możesz tego uniknąć. Lekarze ostrzegają przed wdychaniem do nosa, ponieważ nie ma solidnych badań, aby wykluczyć, jakiekolwiek ryzyko w związku z ciążą.

Opalanie w ciąży - jak się za nie zabrać?

Unikanie słońca nie jest dobrym pomysłem, ponieważ dostarcza ono bardzo ważną witaminę D. W upalne dni kobiety w ciąży powinny wychodzić i korzystać z promieni słonecznych, oczywiście robiąc wszystko, by nie zaszkodzić dziecku. W okresie zimowym należy uzupełniać braki wynikające z niedostatecznego poziomu promieniowania słonecznego i stosować odpowiednią suplementację tą właśnie witaminą.

Opalanie w ciąży - o czym warto pamiętać ?

Pamiętaj, że jeśli opalasz się w czasie ciąży, Twoja skóra może być bardziej wrażliwa na działanie promieniowania słonecznego. Wynika to z hormonów ciążowych. Czas opalania jest w tym momencie bardzo ważny. Pamiętaj, by nie wystawiać swojego ciała na promieniowanie słoneczne więcej niż 30 minut.

Numer kremu z filtrem powinien być wysoki, najlepiej 40 lub 50. Zapewni to optymalną ochronę zarówno dla matki, jak i dla dziecka. Należy pamiętać o odpowiednio nasmarowanym brzuchu, by zbyt duża ilość promieniowania uv nie dotarła do dziecka.

Zimne okłady powinny być regularnie stosowane, z naciskiem na schładzanie brzucha i okolic dróg rodnych. Gorące powietrze bardzo wysusza skórę, dlatego po opalaniu zaleca się stosowanie kremów nawilżających. Dodatkowo odpowiednie nawodnienie oraz elektrolity powinny być priorytetem podczas opalania. Zapotrzebowanie na wodę wraz ze wzrostem temperatury stale rośnie, dlatego ilość płynów powinna być większa niż dotychczas.

Długotrwałe opalanie może doprowadzić do chorób skóry, w tym choroby nowotworowej. Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Tak samo jest w przypadku nadmiernego opalania. Należy więc zainwestować odpowiednią ilość czasu w całkowity proces opalania.

Przed rozpoczęciem opalania należy zadać sobie pytanie, czy jest to w ogóle potrzebne zarówno matce, jak i dziecku. Bezpiecznie opalać się w ciąży, jest ciężko, biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce od ostatnich lat notuje się coraz większe temperatury. Matka powinna przede wszystkim kierować się zdrowiem dziecka i zadbać o jego prawidłowy rozwój. Niedostateczna ilość witaminy D może być również niebezpieczna. Kluczem do osiągnięcia optymalnego poziomu tej witaminy są regularne badania i kontakt z lekarzem lub dietetykiem klinicznym.

opalanie w ciąży

W organizmie kobiety ciężarnej podczas ciąży zachodzi wiele zmian, zarówno hormonalnych, jak i fizycznych. Aby opalanie w ciąży było bezpieczne, należy rozważnie przestrzegać zasad wyznaczonych przez lekarza specjalistę, który pomoże określić czy opalanie jest bezpiecznie, czy nie. Czas, kremy z filtrem, zastosowanie odpowiednio nawodnienia i regularnego schładzania to czynności, o których każda przyszła mama powinna pamiętać, biorąc pod uwagę zdrowie dziecka oraz swoje własne. Opalanie nadaje nietuzinkowy wygląd skórze i sprawia, że lato zostanie z nami na dłużej, jednakże bardzo duże ryzyko, wynikające z nadmiernego korzystania z promieni słonecznych może nieść ze sobą szereg konsekwencji dla siebie w ciąży i dzieci. Rozwaga i zdrowe podejście to klucz do pięknego koloru skóry, ale przede wszystkim dla zdrowia.

Źródła:
1. Tustin K, Gross J, Hayne H. Maternal exposure to first-trimester sunshine is associated with increased birth weight in human infants. Dev Psychobiol. 2004;45:221–30.
2. Waldie KE, Poulton R, Kirk IJ, Silva PA. The effects of pre- and post-natal sunlight exposure on human growth: Evidence from the Southern Hemisphere. Early Hum Dev. 2000;60:35–42.
3. Algert CS, Roberts CL, Shand AW, Morris JM, Ford JB. Seasonal variation in pregnancy hypertension is correlated with sunlight intensity. Am J Obstet Gynecol. 2010;203:215.e1–5.
4. Botyar, M., & Khoramroudi, R. (2018). Ultraviolet radiation and its effects on pregnancy: A review study. Journal of family medicine and primary care.

Monika Smaczniak
Kosmetolog
Ukończyła studia z zakresu kosmetologii specjalistycznej. Specjalizuję się w copywritingu i prowadzeniu social media branży beauty. Moją pasją jest fotografia portretowa.