Odchudzanie w ciąży

Chęć wysmuklenia swojej sylwetki, poprawa wyglądu i wynikające z tego dobre samopoczucie to cel większości osób, w tym przyszłych mam. Bardzo wiele z nich marzy o tym, aby wyglądać jak swoje idolki z mediów społecznościowych i obszernego show-biznesu. Wiele z tych medialnych metamorfoz jest osiąganych zaraz po odbytej ciąży, najczęściej w okresie połogu. Idąc tym tropem coraz większa część przyszłych mam, planuje wdrożyć działania wyszczuplające sylwetki już w trakcie ciąży. Innymi słowy, chcą one jak najszybciej rozpocząć element kształtowania swojej sylwetki, aby finalny efekt był szybciej widoczny i nie mniej satysfakcjonujący. Czy takie działanie ma sens i jak podejść do tematu odchudzania w ciąży z głową?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy odchudzanie w ciąży jest zdrowe,
  • od czego zacząć odchudzanie w ciąży,
  • odchudzanie w ciąży, a suplementacja.

Odchudzanie w ciąży - czy jest zdrowe?


Ciąża jest specyficznym stanem fizjologicznym, w którym dochodzi do zwiększenia ilości kilogramów nabytych przez kobietę ciężarną w ilości do 12 kg. Dla wielu z nich jest to wartość niewyobrażalna, której za nic w świecie nie chciałby osiągnąć. Jednakże na co składa się wspomniane 12 kg? Są to głównie masa ciała płodu, masa łożyska, waga płynów ustrojowych i powiększonej macicy). Są to więc fizjologiczne czynniki, które muszą przystosować się do zmian, jakie zaszły w organizmie kobiety ciężarnej. Faktyczna ilość kilogramów nabytych, niezwiązanych z ciążą to około 3-4 kg. Nie jest to zatem wysoka wartość i spokojnie można ją zgubić po okresie ciąży.

 

 

Jednakże czy można stosować odchudzanie w ciąży? Absolutnie nie! Jest to stan fizjologiczny składający się dynamiczny na rozwój płodu. Nie wolno zatem ingerować w ten proces poprzez zminimalizowanie pożywienia. Nie bez powodu mówi się o tym, aby w trakcie ciąży jeść dla dwojga, a nie za dwoje. Oznacza to, że trzeba realizować odpowiednio wyższe zapotrzebowanie organizmu kobiecego na niezbędne składniki odżywcze i mineralne na potrzeby matki oraz przyszłego dziecka.

Ucinka kalorii w trakcie ciąży może spowodować jej nieprawidłowy przebieg, niedożywienie organizmu płodu, przedwczesny poród i inne poważne konsekwencje zdrowotne. Jest to zabroniona praktyka. Warto dodać, że w przypadku pojedynczej ciąży, można pilnować wspomnianej wcześniej granicy około 12 kg przybranej masy ciała w ciąży. Jest to bezpieczny zakres określający prawidłowy przyrost masy ciała i bezpieczeństwo zachowania przebiegu ciąży.

Warto także dodać, że w trakcie kolejnych wizyt u lekarza specjalisty, kobieta ciężarna jest regularnie ważona, aby weryfikować, czy rozwój dziecka zachodzi w prawidłowy sposób. Dobrym rozwiązaniem jest także skorzystanie z pomocy dietetyka, który poprzez odpowiednio dobraną dietę, uchroni kobietę w ciąży przed nadmiernym przyrostem masy ciała.

Co ciekawe mogą zdarzać się przypadki, kiedy to w 1 trymestrze ciąży, a konkretniej w pierwszych 2 tygodniach dochodzi do niewielkiego spadku masy ciała. Jest to podyktowane gwałtownymi zmianami hormonalnymi przygotowującymi organizm matki na utrzymanie ciąży. Zmiany te często powodują przejściowy brak apetytu, tendencję do mdłości i wymiotów, co wiąże się z wydalaniem z siebie pewnych ilości kalorii. Jest to rzecz jak najbardziej normalna, jednakże z uwagi na dalej zachodzące procesy fizjologiczne, trzeba nastawić się na naturalnie występujące zwiększenie masy ciała w ciąży.

Książkowo określa się, że wzrost masy ciała w ciąży powinien wyglądać następująco. W pierwszym trymestrze ciąży organizm kobiety powinien przybrać około 2-3 kg. Następnie w 2 trymestrze ciąży, należy oczekiwać, że przyrost masy ciała wyniesie około 6 kg lub więcej. Natomiast do osiągnięcia połowy 3 trymestru, masa ciała powinna wzrosnąć do około 12 kg. Należy pamiętać, że po urodzeniu dziecka, wspomniane wcześniej kilogramy również znikają, stąd też nie ma się co obawiać naturalnego przyrostu masy ciała. Przebieg ciąży to bardzo ważny proces, który musi zostać zabezpieczony pod praktycznie każdym kątem. Redukcja masy ciała może zostać wdrożona w okresie połogu lub też w po nim, w zależności od wskazań skonsultowanych lekarzem prowadzącym.

odchudzanie w ciąży

Odchudzanie w ciąży - od czego zacząć?


W przypadku prawidłowego rozwoju ciąży i chęci zadbania o podwaliny odzyskiwania sylwetki po ciąży, należy skupić się przede wszystkim na zbilansowanym żywieniu i odpowiedniej diecie. Zmiany hormonalne w organizmie kobiet ciężarnych, często prowokują chęć na zachcianki i inne niezdrowe produkty. Należy zatem odpowiednio zmodyfikować dietę, aby ta realizowała niezbędne dla organizmu matki potrzeby żywieniowe i żeby zapobiegała negatywnym efektom zmian hormonalnych. Warto więc skupić się na nisko przetworzonym jedzeniu, które obfituje w witaminy i dużo składników mineralnych.

Co więcej zdrowe odżywianie w czasie ciąży będzie może zapobiec rozstępom występującym po tym procesie, ograniczyć ryzyko pojawienia się różnych chorób i przypadłości metabolicznych. Odpowiednia dieta może także zabezpieczyć organizm przed cukrzycą ciążową, czyli zjawisku nadmiernego poziomu cukru we krwi, jaki może posiadać przyszła mama (cukrzyca ta może wywołać przedwczesny poród i choroby serca). Warto o ten element profilaktyczny zadbać już na początku ciąży, aby potem mieć pewność, że odzyskanie zdrowej sylwetki będzie skuteczniejsze i szybsze.

Drugim elementem, który zdecydowanie warto wdrożyć, jest aktywność fizyczna w czasie ciąży. Prowadzona w odpowiedni sposób i dopasowana przez specjalistę może bardzo mocno pomóc. Aktywność fizyczna w czasie ciąży zapobiega rozstępom, poprawia regulację hormonów, wpływa na kontrolowany przyrost masy ciała, korzystnie wpływa na BMI - Body Mass Index i chroni przed nadwagą po okresie ciąży.

odchudzanie w ciąży

Zbilansowana dieta, racjonalne odżywianie i wdrożenie aktywności fizycznej to kluczowe elementy wpływające zdrowie kobiety, zdrowie dziecka i prawidłową regulację masy ciała w trakcie ciąży i po niej. Jak widać przyrost masy ciała może być kontrolowany przez odpowiednie modyfikacje w stylu życia. Prawidłowo prowadzony potrafi uchronić przed otyłością, problemami przyszłego dziecka jak zaburzenia wzrostu i nadwaga.

Odchudzanie w ciąży, a suplementacja.


Kolejnym elementem, który może poprawić zdrowie kobiet ciężarnych jest odpowiednia suplementacja diety. Z uwagi na interakcje składników aktywnych zawartych w suplementach z łożyskiem, należy skoncentrować się tylko na sprawdzonych i przebadanych preparatach, które posiadają właściwości wspomagające.

Takim suplementami można określić kwas foliowy, witaminę D, kwasy tłuszczowe Omega-3, jod (jeśli zalecany przez lekarza) oraz żelazo (w przypadku zaleceń lekarskich i dietetycznych). Suplementacja kobiet ciężarnych innymi składnikami nie jest wskazana, chyba, że inaczej zdecyduje lekarz. Często może okazać się, że konieczna jest suplementacja składników mineralnych, których może zabraknąć w diecie. Taka sytuacja może mieć miejsce przy podejmowaniu próby samodzielnego konstruowania diety.

Podsumowanie


W życiu kobiety może dojść do sytuacji, gdzie test ciążowy pokazuje wynik pozytywny. Jest to niemała niespodzianka, która może nieść ze sobą wiele obowiązków. Wśród nich wymienia się prawidłowe odżywianie, odpowiednią aktywność fizyczną i chłodną głowę, która będzie musiała nastawić się na okresowe przybranie masy ciała powiązanej z procesami fizjologicznymi, zachodzącymi w ciele kobiety. Ważne jest więc odpowiednie nastawienie, sumienność i regularność podejmowanych prozdrowotnych działań, aby utrzymać ciążę i zapewnić prawidłowy rozwój dziecka, a jednocześnie uchronić się przed różnymi chorobami.

Źródła:
WHO . Vitamin and Mineral Requirements in Human Nutrition. Joint FAO/WHO Expert Consultation on Human Vitamin and Mineral Requirements. World Health Organization; Geneva, Switzerland: 2004.
Allen L.H., Peerson J.M. Maternal Micronutrient Supplementation Study Group. Impact of multiple micronutrient versus iron-folic acid supplements on maternal anemia and micronutrient status in pregnancy. Food Nutr. Bull. 2009;30:S527–S532. doi: 10.1177/15648265090304S407.
Oh, C., Keats, E. C., & Bhutta, Z. A. (2020, February 14). Vitamin and mineral supplementation during pregnancy on maternal, birth, Child Health and Development Outcomes in low- and middle-income countries: A systematic review and meta-analysis. Nutrients.
Kapadia MZ;Park CK;Beyene J;Giglia L;Maxwell C;McDonald SD; (n.d.). Weight loss instead of weight gain within the guidelines in obese women during pregnancy: A systematic review and meta-analyses of maternal and infant outcomes. PloS one.

 

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego


Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce  dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.