krostki na ramionach

Krostki to nieestetyczny problem, który może pojawiać się na różnych częściach ciała, w tym na ramionach. Krostki pojawiające się w tym miejscu mogą wskazywać na rogowacenie mieszkowe lub inne zmiany. Leczenie krostek jest jednak jak najbardziej możliwe i skuteczne.

Z tego tekstu dowiesz się:

• jakie są przyczyny powstawania krostek na ramionach,
  • jak im zapobiegać,
  • jakie produkty pomogą Ci pozbyć się krostek na ramionach.

Krostki na ramionach - przyczyny powstawania.

W przypadku krostek pojawiających się na ramionach najczęściej mamy do czynienia z rogowaceniem okołomieszkowym. Jednak również inne przyczyny mogą powodować występowanie krostek. Należą do nich:

• zaburzenia w pracy gruczołów łojowych,
    • zaburzenia hormonalne,
    • trądzik,
    • niewłaściwa pielęgnacja,
    • alergia,
    • uwarunkowania genetyczne.

Rogowacenie okołomieszkowe

Jest ono schorzeniem dermatologicznym obejmującym owłosione części ciała, w tym skórę ramion. W przebiegu rogowacenia okołomieszkowego, w obrębie mieszków włosowych tworzą się czopy rogowe, przypominające tzw. gęsią skórę. Skóra w tych miejscach jest niezwykle szorstka i powoduje znaczny dyskomfort. Rogowacenie tego typu może występować samo lub współistnieć z takimi chorobami jak atopowe zapalenie skóry.

Objawy:

• grudki – małe wykwity, występujące skupiskowo, umiejscowione przy ujściach mieszków włosowych
  • zaczerwienienie – ten objaw nie występuje zawsze, jednak może świadczyć o stanie zapalnym,
  • sucha skóra.

krostki na ramionach

Przyczyną rogowacenia okołomieszkowego jest zarówno nadmierna keratynizacja naskórka jak i zaburzone rogowacenie w okolicach ujść mieszków włosowych. Rogowacenie tego rodzaju może być uwarunkowane genetycznie i mieć związek z zaburzeniem wchłaniania witaminy A. Zaburzenie to może nasilać się sezonowo, np. zimą.

Trądzik

Krostki na ramionach mogą być również zmianami trądzikowymi. Spowodowane przez zmiany hormonalne i bakterie, tego typu wykwity powstają na skutek nadmiernej produkcji sebum. Takie krostki należy pielęgnować tak, jak skórę trądzikową. Pomocne będą substancje o działaniu seboregulującym i bakteriostatycznym jak np. kwasy.

Niewłaściwa pielęgnacja

Niewłaściwa pielęgnacja, a nierzadko- jej całkowity brak mogą prowadzić do występowania krostek na ramionach. Przesuszona skóra zmaga się zaburzonymi procesami rogowacenia, co prowadzi do powstawania nieestetycznych krostek.

Krostki na ramionach - jak im zapobiegać ?

Czerwone krostki na ramionach to problem, któremu można skutecznie zapobiegać. Jeżeli spowodowane są zaburzeniami hormonalnymi, najlepiej będzie skonsultować się z lekarzem. Nieprawidłowe rogowacenie, które jest przyczyną czerwonych krostek, można regulować przy pomocy odpowiednich produktów do pielęgnacji. To właśnie codzienne dbanie o skórę ramion dotkniętą problemem krostek będzie kluczowe w zapobieganiu.

Zmiany skórne wymagają specjalistycznej pielęgnacji. Ważne kroki, które należy włączyć do pielęgnacji to: złuszczanie oraz nawilżanie. Emolienty oraz związki keratolityczne, takie jak kwas salicylowy, kwas mlekowy czy mocznik to niezbędne substancje w terapii krostek spowodowanych rogowaceniem okołomieszkowym.

Jeżeli przyczyną krostek jest trądzik, wtedy warto postawić na pielęgnację przeciwtrądzikową.

Złuszczanie

Regularne złuszczanie skóry pomoże skutecznie walczyć z problemem, jakim jest obecność krostek na ramionach. Jeżeli występuje rogowacenie mieszkowe, warto regularnie złuszczać skórę dotkniętą krostkami.

Do złuszczania świetnie sprawdzą się:

• peelingi mechaniczne (drobnoziarniste, średnioziarniste lub gruboziarniste) - kosmetyki te za pomocą drobinek ścierających usuną martwy naskórek. Domowy
  • peeling z płatków owsianych również pomoże złuszczyć skórę,
  • peelingi enzymatyczne- te, niewymagające pocierania kosmetyki działają dzięki enzymom (zwykle papainie i bromelaninie), która osłabia połączenia między komórkami naskórka, co przyczynia się do złuszczania,
  • peelingi kwasowe- złuszczające działanie kwasów będzie pomocne w walce z krostkami na ramionach. Możesz użyć kwasów takich jak np.: migdałowy, salicylowy, mlekowy.

krostki na ramionach

Do złuszczania możesz wykorzystać również metodę szczotkowania na sucho.

Nawilżanie i łagodzenie podrażnień

Jeśli masz krostki na ramionach, włącz do pielęgnacji preparaty o działaniu nawilżającym i łagodzącym. Dobrze sprawdzą się tutaj substancje takie jak:

• mocznik – najlepiej w wyższym stężeniu (ok. 20%), intensywnie nawilża i regeneruje skórę,
  • pantenol – łagodzi podrażnienia w obrębie mieszków włosowych,
  • alantoina – przyspiesza gojenie i koi,
  • masło shea – działa nawilżająco i ochronnie,
  • emolienty- intensywnie nawilżają i odżywiają skórę, działają regenerująco.

Pielęgnacja przeciwtrądzikowa

Jeżeli krostki na ramionach nie są objawem rogowacenia okołomieszkowego, a trądziku, konieczne będzie włączenie pielęgnacji przeciwtrądzikowej. Jeżeli to właśnie ta choroba skóry jest przyczyną nieestetycznych krostek, najlepszym wyborem będzie konsultacja dermatologiczna.

Preparaty, które wspomogą terapię przeciwtrądzikową:

• kwas salicylowy- to beta-hydroksykwas posiadający zdolność do rozpuszczania w tłuszczach. Substancja ta działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie. Ma ona zdolność do przenikania przez warstwę łojową (dzięki temu, że jest rozpuszczalna w tłuszczach). W efekcie bardzo dobrze oczyszcza skórę. Działa keratolitycznie, oczyszczająco i złuszczająco. Ponadto przyczynia się do zmniejszenia nadmiaru łoju,
  • kwas azelainowy- do jego szerokiego zakresu działań można zaliczyć m.in.: działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, keratolityczne oraz regulujące wydzielanie sebum.

Krostki na ramionach - produkty, które pomogą Ci pozbyć się problemu.

URIAGE Peeling Do Ciała

Peeling ten delikatnie złuszcza martwy naskórek, a w efekcie wygładza skórę. Oparty o dwa rodzaje peelingu: mechaniczny (drobinki krzemu) i chemiczny (glukonolakton) sprawdzi się w terapii rogowacenia okołomieszkowego. Skład wzbogacono o wodę termalną Uriage, która koi i nawilża oraz wzmacnia barierę skórną.

BasicLab ACIDUMIS Peeling Kwasowy Zmniejszający Niedoskonałości

Peeling kwasowy będzie skuteczny zarówno w przypadku krostek wynikających z rogowacenia okołomieszkowego, jak również trądziku. Kosmetyk zawiera w składzie: 6% kwasu szikimowego, 5% kwasu migdałowego, 3% kwasu laktobionowego. Skład wzbogacono o substancje przeciwutleniające: glutation i resweratrol. Efekty z regularnego stosowania peelingu kwasowego od BasicLab obejmują: oczyszczoną, wygładzoną skórę, złuszczony martwy naskórek, właściwe wydzielanie sebum, zmniejszone zmiany trądzikowe.

NUXE BODY REVE DE THE Rewitalizujący Peeling Do Ciała

Regularne złuszczanie to podstawa pielęgnacji skóry z krostkami na ramionach. Ten rewitalizujący peeling przeznaczony jest do ciała. Kosmetyk zawiera w składzie: ekstrakt z zielonej herbaty, ziarenka bambusowe. Kosmetyk efektywnie złuszcza. Dzięki naturalnym ziarenkom złuszczającym pozyskanym z bambusa intensywnie złuszcza martwy naskórek. Piękny zapach zielonej herbaty, ziół oraz rabarbaru sprawia, że jest niezwykle przyjemny w stosowaniu.

MIYA COSMETICS Ekspresowy Peeling Do Ciała Z Glinką i Olejkami

Peeling glinkowy bazuje na naturalnych składnikach aktywnych. Różowa glinka, drobinki cukru i soli, olejek z dzikiej róży, kokosowy oraz ze słodkich migdałów- wszystkie te cenne substancje zostały zawarte w tym kosmetyku. Peeling skutecznie złuszcza martwy naskórek.

ELANCYL Energetyzujący Peeling Do Ciała

Energetyzujący peeling pod prysznic, skutecznie złuszcza skórę za pomocą drobinek z pestek moreli. Formuła nie zawiera mydła. Wyciąg z bluszczu działa antyoksydacyjnie i ochronnie.

BasicLab COMPLEMENTIS Ceramidowy Krem Regenerujący Bogata Konsystencja

Kosmetyk zawiera: 5% betainy, 3% mocznika i ceramidy. Dzięki czemu będzie odpowiedni do nawilżania skóry na ramionach objętej krostkami.

Krostki na ramionach mogą mieć wiele przyczyn. Często świadczą o rogowaceniu okołomieszkowym lub trądziku. Aby skutecznie je leczyć, konieczne jest dokładne rozpoznanie oraz poznanie podłoża problemu. Drobne, czerwone grudki bywają nieestetyczne oraz nieprzyjemne w dotyku. Są jednak możliwe do eliminacji. Aby pozbyć się krostek z ramion, warto postawić na pielęgnację opartą na złuszczaniu i nawilżaniu. Jeżeli przyczyną krostek jest trądzik, warto udać się do dermatologa oraz włączyć pielęgnację przeciwtrądzikową. Pozbądź się krostek w skuteczny sposób i ciesz się gładką w dotyku skórą.

Bibliografia:

Kołodziejczak A., Kosmetologia tom 2, 2021.

Monika Smaczniak
Kosmetolog

Ukończyła studia z zakresu kosmetologii specjalistycznej. Specjalizuję się w copywritingu i prowadzeniu social media branży beauty. Moją pasją jest fotografia portretowa.