niedobór magnezu

Magnez to pierwiastek posiadający ogrom właściwości zdrowotnych, z których na co dzień korzysta organizm ludzki. Wobec tego niedobory magnezu w organizmie mogą zwiastować nadejście nieprzyjemnych objawów i potencjalnych zaburzeń metabolicznych. Stąd też tak ważne jest, aby dbać o prawidłowe stężenie magnezu, zwracać uwagę na jakość swojej diety. Niestety nie zawsze udaje się ten proces i często można spotkać się ze wspomnianymi niedoborami magnezu. Jak sprawdzić niedobór magnezu i jakie mogą być skutki niedoboru magnezu w organizmie?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie mogą być przyczyny niedoboru magnezu w organizmie?
  • objawy niedoboru magnezu,
  • negatywne skutki niedoboru magnezu we krwi.


Jakie mogą być przyczyny niedoboru magnezu w organizmie?


Magnez należy do grupy makroelementów, czyli pierwiastków, na które zapotrzebowanie przez organizm wynosi minimalnie 100 mg dziennie. Na magnez dzienne zapotrzebowanie wynosi około 300 - 420 mg. Oznacza to, że pierwiastek ten bierze udział w dużej ilości procesów biochemicznych w organizmie. Należy więc zadbać o jego prawidłowy poziom we krwi.

Niestety obecny styl życia wielu osób nie sprzyja regulacji niedoborów magnezu, co powoduje wiele nieprzyjemnych objawów. Zanim jednak dojdzie do ich rozwoju, ważne jest zweryfikowanie aktualnie prowadzonego stylu życia i wykrycie, co jest potencjalną przyczyną niedoboru magnezu we krwi.

 

 

Najczęściej występujące przyczyny niedoborów magnezu:

  • nieodpowiednio zbilansowana dieta pod kątem źródeł magnezu,
  • niedożywienie i inne zaburzenia odżywiania,
  • przedłużający się stres,
  • nadmiar alkoholu i innych używek,
  • zbyt intensywna aktywność fizyczna,
  • zaburzenia pracy nerek,
  • zaburzenia hormonalne,
  • zaburzenia pracy przewodu pokarmowego (np. zaburzenia wchłaniania, przewlekła biegunka, zapalenie jelit),
  • zażywanie leków o działaniu moczopędnym i obniżającym magnez w organizmie (np. inhibitory pompy protonowej).

 

Przeglądając powyższą listę, warto przyjrzeć się swojego stylowi życia i zweryfikować, czy niektóre jego elementy mogą powodować niski poziom magnezu w organizmie. Po wykryciu potencjalnych zagrożeń w stylu życia można skutecznie je wyeliminować i wprowadzić suplementy (pozwalające uzupełnić niedobory magnezu) i inne modyfikacje pozwalające wyrównać niedobór magnezu.

 

niedobór magnezu

 

Co jeszcze wpływa na niedobór magnezu?


Poziom magnezu jest także zależny od ewentualnego współwystępowania poszczególnych zaburzeń metabolicznych. Często wywołują one podwyższony poziom kortyzolu, który obniża poziom magnezu.

Nie sprzyja temu również gama innych problemów, jak problem zaburzeń snu, przewlekłe biegunki infekcyjne, choroby zapalne jelit i związane z nimi problemy z zaburzeniami wchłaniania składników odżywczych. Warto takie problemy zdiagnozować z lekarzem specjalistą, aby wprowadzić odpowiednie leczenie i wyeliminować przyczyny powodujące niedobór magnezu.

 

Niedobór magnezu - objawy.


W momencie, gdy jesteśmy już zapoznani z potencjalnymi przyczynami związanymi z niedoborem magnezu, możemy przyjrzeć się objawom, jakie te przyczyny mogą wywoływać. Potencjalne objawy niedoboru magnezu mogą wyglądać następująco.

  • uczucie zmęczenia,
  • brak motywacji,
  • podatność na infekcje,
  • wypadanie włosów i łamliwości paznokci,
  • osłabienie mięśni,
  • pogorszona insulinowrażliwość,
  • bóle głowy,
  • bolesne skurcze mięśni,
  • zaburzenia rytmu serca.


Oczywiście nie są to wszystkie objawy niedoboru magnezu, ponieważ posiada on znacznie więcej funkcji w organizmie, gdzie brak magnezu może także wpływać na objawy występujące w pozostałych segmentach naszego ciała.

Warto zatem wspomnieć, jakie jest znaczenie magnezu dla naszego organizmu. Odpowiada on między innymi za prawidłowe działanie układu nerwowego, bierze udział w wielu reakcjach enzymatycznych, jest pomocny przy intensywnej insulinoterapii jako czynnik wspomagający, działanie przyspieszająco na reakcje szlaku oddechowego przyczyniając się do produkcji energii w organizmie, bierze udział w metabolizmie kości, sprzyja syntezie kwasów nukleinowych i syntezie białek mięśniowych, a także syntezie białka ogólnie (co nosi nazwę remodelingu).

Układ odpornościowy również zyskuje na regulacji poziomu magnezu, przyczynia się on do jego prawidłowego funkcjonowania. Należy pamiętać, że jego wchłanianie zachodzi w jelicie cienkim, stąd też warto wziąć pod lupę kondycję przewodu pokarmowego.

 

niedobór magnezu

 

Niedobór magnezu - jak zwiększyć jego ilość w organiźmie? 


Magnez, jak już wiadomo, wpływa na wiele układów w organizmie ludzkim. Oznacza to, że kluczowe jest dbanie o poziom magnezu, ponieważ jego niedobór może prowadzić do rozwoju wielu zaburzeń.

W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad odpowiednią modyfikacją dietetyczną, która pozwoli uniknąć niedoboru magnezu.

Produkty bogate w magnez to nasiona słonecznika, kakao, płatki owsiane, pestki dyni, nasiona roślin strączkowych, ryby, nabiał i jego przetwory.

Przedstawione wyżej produkty to również grupa żywności przyczyniająca się do prawidłowego funkcjonowania organizmu, charakteryzująca się wysokim profilem antyzapalnym, który działa prozdrowotnie również w przewodzie pokarmowym, gdzie zachodzi wchłanianie magnezu.

 

Czym skutkuje niedobór magnezu ?


Długotrwały niedobór magnezu może powodować wiele skutków zdrowotnych w organizmie. Niedostateczny poziom magnezu może wpływać na skurcze mięśni, osłabioną gęstość kości, mrowienie kończyn, zaburzenia widzenia i wiele innych.

Wśród najbardziej powszechnych skutków nieodpowiedniego poziomu magnezu w organizmie, zaliczamy:

  • spadek odporności,
  • zaburzenia zasypiania,
  • bolesność mięśni,
  • stany zapalne skóry, włosów i paznokci,
  • zaburzenia pracy gospodarki hormonalnej,
  • tendencja do depresji,
  • zaburzenia pracy układu nerwowego.

niedobór magnezu


Kiedy pojawią się skutki charakteryzujące obniżenie poziomu magnezu, należy podjąć odpowiednią diagnostykę i zbadać poziom tego pierwiastka. Badanie poziomu magnezu dokonuje się przez pobranie krwi osoby badanej i zbadanie wartości stężenia magnezu.

Kiedy stwierdzone zostają niedobory, należy wprowadzić odpowiednie zmiany, polegające na stosowaniu leków zawierających magnez, produkty spożywcze będące najlepszym źródłem magnezu i stosowanie innych preparatów magnezu, które przyczyniają się do szybkiej regulacji stężenia.

Wśród polecanych suplementów z magnezem, poleca się następujące formy tego pierwiastka:

  • jabłczan magnezu,
  • różne postaci siarczanu magnezu (w formie soli magnezowych do kąpieli),
  • cytrynian magnezu,
  • chelat magnezu.


Inne formy magnezu, jak np. tlenek magnezu i mleczan magnezu nie są dobrze wchłanialne, co sprawia, że trzeba było suplementować ich większą ilość, aby wywołać efekt zdrowotny. Jedną z najbardziej polecanych i powszechnie dostępnych form jest cytrynian magnezu, który charakteryzuje się wysoką wchłanialnością i dużą skutecznością działania.

Znaczenie kliniczne niedoboru magnezu zyskało jeszcze większe znaczenie w obecnych czasach. Dzieje się tak z uwagi na pogorszoną jakość żywienia, stresujący tryb życia i liczne zaburzenia, które zmniejszają wchłanianie magnezu z jelit. Warto więc bacznie obserwować swój organizm i sprawnie reagować, gdy zacznie się dostrzegać pierwsze objawy niedoboru tego pierwiastka.

 

Bibliografia:

  1. U. Gröber, J. Schmidt, K. Kisters, Magnesium in prevention and therapy, „Nutrients.” 2015, nr 9, s. 199-226.
  2. R. Costello, T. C. Wallace, A. Rosanoff, Magnesium, „Adv Nutr.” 2016, 1, s. 199–201.
  3. Rude R. K. Magnesium deficiency: a cause of heterogenous disease in humans. Journal of Bone and Mineral Research. 1998;13(4):749–758. doi: 10.1359/jbmr.1998.13.4.749.
  4. King D. E., Mainous A. G., III, Geesey M. E., Woolson R. F. Dietary magnesium and C-reactive protein levels. The Journal of the American College of Nutrition. 2005;24(3):166–171. doi: 10.1080/07315724.2005.10719461.
  5. Ryder K. M., Shorr R. I., Bush A. J., et al. Magnesium intake from food and supplements is associated with bone mineral density in healthy older white subjects. Journal of the American Geriatrics Society. 2005;53(11):1875–1880. doi: 10.1111/j.1532-5415.2005.53561.x.

 

Mateusz Jageilski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego
Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.