jak pielęgnować kikut pępowinowy

Kikut pępowinowy jest kilkucentymetrową pozostałością sznura pępowiny. Sznur pępowiny to przewód łączący płód z łożyskiem w brzuchu matki. Pielęgnacja kikuta pępowiny, może stanowić wyzwanie dla świeżo upieczonych rodziców. Z tego tekstu dowiesz się:

• czym jest kikut,
  • jak długo goi się kikut,
  • jak pielęgnować pępek noworodka.

Kikut pępowinowy - co to takiego ?

Kikut pępowiny to część pępowiny pozostała po jej przecięciu. Warto tutaj nadmienić, czym jest pępowina. To elementem łączącym organizm matki z dzieckiem oraz miejscem wymiany substancji. Przez pępowinę w czasie trwania ciąży do płodu dociera krew matki, bogata w składniki odżywcze oraz tlen, niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka. Gdy jest ona doprowadzona do łożyska, umożliwia dziecku oddychanie. Dzięki pępowinie dochodzi do usunięcia produktów przemiany materii dziecka. Produkty przemiany materii są następnie wydalane przez nerki.

Czym jest kikut pępowinowy?

Kiedy dziecko się urodzi, pępowina zostaje odcięta i pozostaje kikut. Kikut pępowinowy powinien wyschnąć i odpaść do czasu, gdy dziecko będzie miało od 5 do 15 dni.

Pępowina jest zaciskana po urodzeniu. Tak powstaje kikut pępowinowy. Oddziela to krążenie matki i noworodka oraz zapobiega krwawieniu. Sznur jest następnie przecinany sterylnym narzędziem, pozostawiając odsłonięty kikut. Pozostały kikut pępowinowy odrywa się około 5-15 dni po urodzeniu.

Okolice kikuta pępowinowego zapewniają odpowiednie środowisko do kolonizacji i wzrostu bakterii, a kolonizacja przez bakterie chorobotwórcze może prowadzić do rozwoju zapalenia pępka. Bakterią powodującą zakażenia w tym obszarze jest często Staphylococcus aureus lub bakterie obecne w kanale rodnym. Istnieją inne komplikacje związane z gojeniem kikuta pępowiny, których częstość może się różnić w zależności od podejścia do pielęgnacji pępowiny. Należą do nich krwawienie, ziarniniak, opóźnione oddzielenie pępowiny i występowanie wydzieliny.

kikut pępowinowy

Odpowiednia pielęgnacja kikuta jest kluczowa, aby zapobiec wystąpieniu zakażenia.

Niech kikut naturalnie odpadnie. Pod żadnym pozorem nie próbuj go ściągać.

Obserwuj kikut pępowiny pod kątem infekcji. Nie zdarza się to często. Jeśli tak się stanie, infekcja może się szybko rozprzestrzenić.

Kikut pępowinowy, a objawy infekcji.

• Żółta wydzielina i nieprzyjemny zapach,
  • Zaczerwienienie, obrzęk lub tkliwość skóry wokół kikuta

Jeśli kikut pępowiny zostanie oderwany zbyt wcześnie, może zacząć aktywnie krwawić.

Czasami, zamiast całkowicie wyschnąć, sznurek tworzy różową bliznę zwaną ziarniniakiem. Ziarniniak odprowadza jasno-żółtą wydzielinę. Najczęściej ustępuje po około tygodniu. Jeśli tak się nie stanie, skonsultuj się z lekarzem pediatrą.

Kikut pępowinowy - proces gojenia.

W pierwszych godzinach po urodzeniu się noworodka kikut pępowiny ma biało-niebieski kolor. Dodatkowo jest wilgotny. W czasie około 24. godzin powierzchnia kikuta pępowiny, obkurcza się i wysusza. Po tym czasie kolor kikuta pępowinowego, zmienia się na żółtobrązowy, a później- czarnobrązowy. Przy wyjściu ze szpitala, zacisk kikuta pępowiny, powinien być odpięty. Kikut odpada samoistnie zwykle w ciągu 5.-15. dni po urodzeniu. Niech naturalnie odpadnie. Pod żadnym pozorem nie próbuj go ściągać. Jeśli po upływie 15. dni nie odpadnie, zgłoś to lekarzowi.

Kikut pępowinowy - pielęgnacja.

Aby właściwie o niego dbać, stosuj się do poniższych zasad:

• raz na dobę oczyszczaj pępek dziecka mokrym, jałowym gazikiem. Do jego oczyszczania możesz używać letniej wody i neutralnego mydła,
  • po umyciu kikuta dokładnie go osusz i pozostaw do naturalnego wyschnięcia,
  • nie zakrywaj pieluszką kikuta, pozostaw go odkrytego. Odsuń brzeg pieluszki. Istnieją też specjalne pieluszki z otworem na pępek, które mogą być pomocne w pierwszych dniach opieki nad noworodkiem.
  • ważnym elementem jest pozostawianie kikuta pępowiny suchego,
  • aby utrzymać kikut pępowinowy suchym, w trakcie kąpieli warto przykrywać go gazą,
  • nie zaklejaj pępka plastrem,
  • nie stosuj środków odkażających oraz antybiotyków miejscowych.

Gdy odpadnie, pępek dziecka można zacząć moczyć podczas kąpieli. Najlepiej będzie przemywać go jałowymi gazikami przy użyciu wody z delikatnym mydłem. Możesz zacząć pielęgnować pępek noworodka tak, jak pozostałe części ciała.

pielęgnacja noworodka

Produkty polecane do pielęgnacji ciała po odpadnięciu kikuta pępowiny:

MUSTELA Zestaw Pielęgnacyjny od 1. Dnia Życia

Zestaw zawiera:

odżywczy krem do skóry twarzy. Produkt przeznaczony do stosowania już od pierwszych dni życia. Kosmetyk długotrwale i natychmiastowo nawilża delikatną skórę noworodka. Do stosowania od pierwszych dni życia. Natychmiastowo i długotrwale odżywia suchą Pomaga w utrzymaniu bariery ochronnej skóry, chroniąc ją przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. W składzie znajdują się ceramidy, które odżywiają i pomagają utrzymać naturalną barierę ochronną skóry. Zawarte w kremie masło shea chroni naskórek przed czynnikami zewnętrznymi. Oleje roślinne intensywnie odżywiają delikatną skórę noworodka.
żel z organicznym awokado- żel polecany do mycia włosów i ciała. Kosmetyk oczyszcza i zabezpiecza skórę, polecany już od pierwszych dni życia. Pielęgnacja kikuta pępowinowego, będzie przyjemna przy użyciu tego żelu. Żel z organicznym awokado delikatnie oczyszcza, nie wysuszając skóry. Nie zawiera mydła.

MUSTELA Woda Oczyszczająca Bez Spłukiwania

Woda oczyszczająca Mustela dokładnie usuwa wszelkie zanieczyszczenia oraz łagodzi skórę.

Receptura zawiera:

Avocado Perseose®, składnik opatentowany, który działa ochronnie na barierę skórną. Dodatkowo nawilża i odżywia.
Delikatne substancje powierzchniowo-czynne takie jak: ekstrakty z liści i korzenia mydlnicy lekarskiej. Te substancje dokładnie oczyszczają i nie podrażniają skóry.
Alantoinę- o działaniu łagodzącym,
Ekstrakt z liści aloesu – kojący i nawilżający.

LA ROCHE-POSAY LIPIKAR Olejek Myjący AP+

Myjący produkt o delikatnej formule natychmiast łagodzi uczucie swędzenia. Kosmetyk minimalizuje suchość skóry i odżywia ją. Preparat uzupełnia lipidy. Składnik Aqua Posae Filiformis przywraca równowagę w obrębie mikrobiomu skóry. Wyjątkowo delikatna formuła została wzbogacona o niacynamid (działający łagodząco) i masło shea (działające odżywczo). Kosmetyk ma fizjologiczne pH 5,5.

MUSTELA Stelatopia Żel Do Mycia

Produkt delikatnie oczyszcza delikatną skórę noworodka. Kosmetyk pozostawia na powierzchni skóry film ochronny. Minimalizuje uczucie dyskomfortu i ściągnięcia. Wyjątkowa formuła chroni przed działaniem twardej wody, która działa wysuszająco. Kosmetyk nie zawiera substancji zapachowych.

ONLYBIO BABY Delikatny Szampon i Żel Do Mycia Ciała

Kosmetyk to połączenie szamponu i żelu do mycia ciała w jednym. Jego delikatna formuła została stworzona z myślą o pielęgnacji wrażliwej niemowląt i dzieci. Zawarty w formule EmoliBio complex intensywnie odżywia i nawilża. Substancje myjące o delikatnym działaniu łagodnie oczyszczają, nie naruszając przy tym naturalnej bariery ochronnej skóry.

Pielęgnacja pępka noworodka stanowi wyzwanie dla rodziców. Aby właściwie pielęgnować kikut pępowiny, należy stosować się do kilku zasad. Odpowiednie dbanie o okolice kikuta pępowinowego pozwoli uchronić go przed infekcją i stanem zapalnym. Pozostaje on w okolicy brzuszka dziecka po ucięciu pępowiny. Pępowina transportuje substancje odżywcze i tlen. Aby dobrze pielęgnować ciało w okolicy pępka w pierwszych dniach życia, należy przemywać go czystą wodą lub wodą z mydłem. W pierwszych dniach życia noworodka należy szczególnie dbać o okolice pępka. W pielęgnacji kikuta postaw na tzw. suchą pielęgnację. Za pomocą jałowych gazików przemywaj jego okolice. Przemywaj go czystą wodą lub wodą z mydłem. Unikaj dodatkowych zabiegów pielęgnacyjnych. Unikaj preparatów z dodatkiem alkoholu etylowego. Do pielęgnacji w zupełności wystarczy woda z dodatkiem mydła. Czas gojenia wynosi 5-15 dni. Okolice pępka są najbardziej podatną na zakażenie częścią ciała noworodka.

W pielęgnacji kikuta pępowiny pozostań delikatny. Dbaj, aby okolice kikuta pępowinowego pozostały suche. Nie zakrywaj ich pieluszką. Kiedy kikut pępowinowy odpadnie, możesz moczyć skórę w okolicy pępka.

Bibliografia:

Recommendations for the care of the umbilical cord in the newborn, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S234128791930078X

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego

Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.