Jak pozbyć się wody z organizmu

Woda to naturalny element występujący w ciele człowieka. Przyczynia się ona do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ to właśnie w tej cieczy zachodzą reakcje chemiczne, składające się na metabolizm i towarzyszące temu inne reakcje biochemiczne. Woda odpowiada także za utrzymanie struktury tkanek człowieka i nie bez powodu stanowi ona ponad 80 % masy człowieka. Czasami jednak obecność wody w organizmie może świadczyć o toczącym się stanie zapalnym lub po prostu o obecności zbyt dużej tkanki tłuszczowej. Często to zjawisko towarzyszy osobom z nadwagą i otyłością. Istnieją jednak sposoby na pozbycie się wody z organizmu. Dowiedz się jak zrobić to w naturalny sposób.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są przyczyny nadmiaru wody w organizmie;
  • Jakie są objawy nadmiaru wody w organizmie;
  • Jak skutecznie pozbyć się wody z organizmu?


Nadmiar wody w organizmie - przyczyny


Woda, jak już zostało wspomniane, jest naturalnym składnikiem występującym w ludzkim organizmie. Woda w organizmie umożliwia zachodzenie wielu reakcji biochemicznych, co pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Warto także wiedzieć, że środowisko wodne i sama woda, odpowiada także za usuwanie toksyn z organizmu i innych produktów przemiany materii. Dzięki wodzie, następuje również proces regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej.

Istnieją jednak stany metaboliczne naszego ciała, które powodują nadmierne gromadzenie wody w organizmie. Przeważnie są to sytuacje związane z niepoprawnymi nawykami żywieniowymi, ale mogą również wynikać z innych przypadłości metabolicznych. Poznajmy przyczyn nadmiaru wody w organizmie.

 

 

Podstawowe przyczyny nadmiaru wody w organizmie to:

  • nadmierne spożycie alkoholu,
  • nadmiar soli w diecie,
  • brak odpowiednia wyspania się,
  • nadmierna ilość stresu,
  • niepoprawne krążenie krwi,
  • choroby tarczycy,
  • nadmierne stosowanie leków, jak niesteroidowe leki przeciwzapalne,
  • niepoprawny tryb życia,
  • choroby nerek,
  • zbyt mała ilość ruchu,
  • zbyt długie przebywanie w jednej pozycji,
  • zaburzenia hormonalne wynikające ze stylu życia lub leków (np. doustne środki antykoncepcyjne),
  • wysokie temperatury otoczenia,
  • zbyt mało wody w organizmie (stany odwodnienia organizmu).

 

Jak więc widać, większość przyczyn, które powodują nadmierne zatrzymywanie wody w organizmie, dotyczą niepoprawnego stylu życia, zaczynając od diety, kończąc na braku aktywności fizycznej i chorobach metabolicznych. Przyczyny zatrzymywania wody w organizmie są również związane z hormonami. Zmiany hormonalne wywołane lekami lub stylem życia są ciężkie w leczeniu i wymagają czasu, aby hormony wróciły do równowagi. Nie można także zapominać o zmianach w cyklu miesiączkowym, które zatrzymywanie wody w organizmie obejmują w drugiej fazie cyklu miesiączkowego.

 

Objawy zatrzymywania wody w organizmie

Jak pozbyć się wody z organizmu


Nadmiar wody w organizmie to dosyć powszechne zjawisko w obecnych czasach. Dzieje się tak z uwagi na brak elementów, jak ruch i zbilansowana dieta, co prowadzi do wielu zaburzeń, potęgujących ten problem. Objawy zatrzymania wody w organizmie, obejmują:

  • uczucie ciężkości,
  • uczucie zmęczenia,
  • opuchlizna wokół oczu,
  • obrzęki kończyn,
  • dodatkowe kilogramy na wadze,
  • sztywność stawów,
  • cellulit wodny,
  • sucha skóra,
  • uczucie pragnienia.


Objawy związane z nadmiarem wody w organizmie są bardzo uciążliwe, utrudniając codzienne funkcjonowanie i dyskomfort. Szczególnie problematyczny jest czasowy wzrost masy ciała, który nie wynika z niepoprawnej diety, choć tego elementu nie można wykluczyć, stąd też warto wiedzieć, jak radzić sobie z usuwaniem nadmiaru wody z organizmu i jednocześnie zredukować proces zatrzymania wody.

 

Jak pozbyć się wody z organizmu?


Zatrzymywanie wody w organizmie to powszechna przypadłość, która utrudnia codzienne funkcjonowanie, uniemożliwia swobodne korzystanie z wygodnej dla nas odzieży, ale także niekorzystanie wpływa na wygląd, ponieważ zjawisko zatrzymywania wody w organizmie, powoduje również wzrost masy ciała. Zatem jak pozbyć się wody z organizmu?

 

 

Jak pozbyć się wody z organizmu? Przydatne wskazówki.

Jak pozbyć się wody z organizmu


1.Zmodyfikuj dietę

Nadmiar wody w organizmie i większe spożycie soli to dwa wspólne elementy wchodzące w skład niepoprawnie zbilansowanej diety. Sód powodując obrzęki, przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie, szczególne w tkankach podskórnych oraz w środowisku komórkowym. Rozwiązaniem w tej kwestii jest minimalizacja spożycia soli i ograniczenie produktów wysoko przetworzonych, bogatych w sól. Można także rozważyć stosowanie soli o zmniejszonej zawartości sodu. Pamietaj, że powodem zatrzymywania wody są także słone przekąski.

 

2.Wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej

Ruch i ćwiczenia to nieodłączny element zdrowego stylu życia. Aktywność fizyczna przyczynia się do wypacania toksyn i nadmiaru wody z organizmu. Dzieje się tak przez proces pocenia się. Tracimy jednak z potem wiele cennych minerałów, które regulują gospodarkę wodno-elektrolitową. Warto wobec tego pić wodę mineralną, która zawiera cenne pierwiastki, które również wpływają na usuwanie wody z organizmu, np. potas.

 

3.Ogranicz nadmiar kalorii w diecie

Zatrzymywanie wody w organizmie powiązane jest również z przyrostem tkanki tłuszczowej, a konkretniej ze zjawiskiem nadwagi i otyłości. Osoby otyłe zmagają się z nadmiarem wody. Warto więc wprowadzić dietę z ujemnym bilansem kalorycznym, co przyczyni się do redukcji masy ciała oraz nadmiaru wody z organizmu.

 

4.Unikaj alkoholu

Nadmierne spożycie alkoholu powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co woda łatwiej przenika do przestrzeni międzykomórkowej, powodując obrzęki. Alkohol zaburza także pracę gospodarki wodno-elektrolitowej poprzez nadmierną diurezę.

 

5.Wprowadź do diety świeże warzywa i owoce

Jak pozbyć się wody z organizmu

Spożywanie warzyw i owoców przyczynia się zwiększonego dostarczania ważnych pierwiastków, w tym mikro i makroelementów, które wpływają na właściwe ciśnienie osmotyczne tkanek i redukują nadmierne magazynowanie wody.

 

6.Pij więcej wody

Paradoksalnie spożywanie większej ilości wody wpływa na usuwanie wody z organizmu. Dzieje się tak z uwagi na zmniejszone wydzielanie wazopresyny, która jest hormonem odpowiedzialnym za zatrzymywanie wody w organizmie a konkretniej w nerkach. Przy odwodnieniu, następuje wyższa sekrecja tego hormonu co przyczynia się do magazynowania wody. Warto zatem pić wodę mineralną, która reguluje pracę gospodarki wodno-elektrolitowej i skutecznie zmniejsza poziom wazopresyny.

 

7.Pij napary ziołowe

Napary ziołowe posiadają właściwości diuretyczne, co wpływa na usuwanie nadmiernej ilości wody z tkanki podskórnej. Zioła poprawiają także perystaltykę jelit i łagodzą obrzęki.

 

8.Zbadaj się i wprowadź specjalistyczne leczenie

Zatrzymanie wody często powodowane jest przez różne zaburzenia metaboliczne (np. niedoczynność tarczycy) lub choroby. Z tego też powodu warto wykonywać regularne badania diagnostyczne i kontrolne, aby zdiagnozować przyczynę problemów lub złagodzić stan zapalny (np. zaburzenia hormonalne) i spowodować regulację gospodarki wodnej. Często stosowanie dedykowanych leków przyczynia się do zmniejszenia dolegliwości. Może jednak się zdarzyć, że stosowane leki powodują zatrzymanie wody. W takim przypadki warto omówić inne opcje leczenia ze swoim lekarzem prowadzącym.

 

Podsumowanie


Efekt zatrzymania wody w organizmie to skutek różnych elementów składających się na styl życia oraz ewentualne zaburzenia metaboliczne. Istnieje wiele przyczyn odkładania wody w organizmie, które warto prześledzić, na bazie prowadzonego trybu życia. Objawy zatrzymywania wody są uciążliwe i czasem nawet niepokojące. Warto w takim przypadku udać się do lekarza specjalisty, aby omówić opcje leczenia i zdiagnozować problem. Ponadto warto rozważyć wprowadzenie poszczególnych modyfikacji w stylu życia, które zmniejszą efekt magazynowania nadmiaru wody w organizmie.

 

Bibliografia:

  1. Popkin BM, D'Anci KE, Rosenberg IH. Water, hydration, and health. Nutr Rev. 2010 Aug;68(8):439-58.
  2. Armstrong LE, Johnson EC. Water Intake, Water Balance, and the Elusive Daily Water Requirement. Nutrients. 2018 Dec 5;10(12):1928.

Paulina Górska 
Dietetyk
Skończyła studia na Uniwersytecie Medycznym (studia I stopnia) i Uniwersytecie Medycznym w
Poznaniu (studia II stopnia).
Pasjonatka zdrowego stylu życia, autorka publikacji na temat zdrowego odżywiania, naturalnej pielęgnacji, suplementacji i ziołolecznictwa.