zakwaszenie organizmu

Zakwaszenie organizmu jest stanem, kiedy równowaga kwasowo-zasadowa zostaje zachwiana. Organizm, który jest zakwaszony, mierzy się z szeregiem objawów, obejmujących zmęczenie oraz bóle głowy.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • jakie są objawy zakwaszenia organizmu,
  • jakie są przyczyny zakwaszenia organizmu,
  • jak poradzić sobie z tym problemem.

Objawy zakwaszenia organizmu.


Równowaga kwasowo- zasadowa ma duży wpływ na to, jak się czujemy. Zakwaszenie organizmu świadczy o zaburzonej równowadze. Odpowiedni poziom pH, czyli stężenia jonów wodorowych pozwala określić stopień zakwaszenia organizmu.

 

Wartości odczynów pH:

      • kwasowy- pH poniżej 7.
      • obojętny- pH równe 7
      • zasadowy- pH wyższe niż 7.

Odczyn pH jest różny w zależności od miejsca organizmu.

U zdrowych osób pH powinno wynosić:

      • płyn pozakomórkowy - 7,35-7,45,
      • mocz- 5,0,
      • sok żołądkowy- 1,5,
      • treść jelitowa- 8,0.

 

Wraz ze spadkiem liczby określającej pH, wzrasta kwaśność. Odpowiednie żywienie ma duży wpływ na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej.

Zakwaszenie organizmu może objawiać się:

  • niski poziom energii;
  • przewlekłym zmęczeniem,
  • słabą odpornością,
  • suchością skóry,
  • wzdęciami,
  • problemami z utratą masy ciała,
  • zaburzeniami koncentracji,
  • wypadającymi włosami,
  • nawracającymi grzybicami,
  • bólami głowy, mięśni czy stawów,
  • cellulitem.

zakwaszenie organizmu

Przewlekłe zmęczenie to jeden z martwiących objawów zakwaszenia organizmu. Bóle mięśni również mogą świadczyć o zakwaszonym organizmie. Aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie organizmu, konieczne będzie osiągnięcie równowagi kwasowo-zasadowej. Zmiany pH krwi oddziałują na cały organizm. Dieta alkaliczna, eliminująca produkty zakwaszające pomoże w walce z problemem, jakim jest zakwaszenie organizmu.

Jak sprawdzić zakwaszenie organizmu?

Aby sprawdzić, czy organizm może być zakwaszony, konieczne będzie wykonanie badań. Aby określić pH, najlepiej pobrać krew tętniczą i wykonać badanie gazometryczne. Pozwoli ono wskazać zawartość jonów wodorowych oraz określić, jak wygląda równowaga kwasowo-zasadowa organizmu.

Zakwaszenie organizmu - przyczyny.

Styl życia ma znaczący wpływ na wystąpienie zakwaszenia organizmu.

Produkty kwasotwórcze:

  • mięso,
  • nabiał, np. jogurty, sery i twarogi, mleko,
  • cukry proste,
  • produkty z białej mąki,
  • napoje dosładzane,
  • alkohol.

zakwaszenie organizmu

To właśnie te produkty, a właściwie spożywanie ich w nadmiarze może skutkować zakwaszeniem organizmu. Nadmiar mięsa, nabiału czy słodyczy jest przyczyną zaburzonej równowagi kwasowo-zasadowej. Również produkty z białej mąki, takie jak pieczywo czy makarony mogą mieć wpływ na odpowiednie pH organizmu, w tym krwi. Alkohol działa zakwaszająco, dlatego należy ograniczyć jego spożywanie.

Zbyt mała podaż wody może przyczyniać się do zakwaszenia organizmu. Ta dolegliwość może wystąpić wskutek przyjmowania niektórych leków czy przy długotrwałym działaniu stresu.

Zakwaszony organizm to zmęczony organizm. Podczas naruszenia równowagi kwasowo-zasadowej, organizm próbuje zobojętniać kwasy, zużywając zasoby wapnia czy magnezu.

Zakwaszenie organizmu - jak poradzić sobie z problemem ?

Jeżeli dotknął Cię problem, jakim jest zakwaszenie organizmu, należy wprowadzić zmiany stylu życia. Obejmuje to przede wszystkim sposób odżywiania oraz aktywność fizyczną. Spożywanie produktów o odczynie zasadowym, a ograniczenie tych o odczynie kwaśnym, pozwoli wyregulować równowagę kwasowo-zasadową. Długotrwałe zakwaszenie organizmu może być przyczyną wielu chorób, dlatego odpowiednie kroki należy podjąć jak najszybciej.

Dieta alkaliczna

W diecie alkalicznej zaleca się spożywanie większej ilości warzyw, owoców. Zalecenie dotyczy również picia dużych ilości wody. Będąc na diecie alkalicznej, należy znacząco ograniczyć cukier, alkohol, mięso oraz żywność przetworzoną. Zmiany żywieniowe pozwolą odzyskać energię, poprawić stan zdrowia czy nawet zredukować masę ciała. Zdrowe nawyki dotyczące diety są kluczowe, aby organizm pozostał w homeostazie. Dieta odkwaszająca może być pomocna w zmniejszeniu stanu zapalnego.

Jeśli rozważasz rozpoczęcie diety, ważne jest, aby najpierw skonsultować się z lekarzem. Pozytywne zmiany, które wprowadzisz do diety, wpłyną zarówno na poziom pH krwi, jak i ogólny stan zdrowia.

Jak wygląda taka dieta?

To dieta pełna warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, strączków (np. fasoli czy soczewicy), orzechów i nasion. Podstawą diety jest ograniczenie spożywania mięsa, cukru, przetworzonej żywności i alkoholu oraz kofeiny. Aby skutecznie odkwasić organizm, postaw na trwałe zmiany żywieniowe. Odkwaszanie organizmu jest procesem długotrwałym. Zaburzenia równowagi kwasowo zasadowej są jednak możliwe do zniwelowania.

Przykładowe produkty, które możesz jeść przy diecie odkwaszającej:

  • owoce: jabłka, czarna porzeczka, morele, pomarańcze, brzoskwinie, gruszki,
  • warzywa: szparagi, marchew, brokuły, ogórek, zielona fasola.

Produkty, których należy unikać: czekolada, muffinki, ciastka, herbatniki, słodzone płatki śniadaniowe, czerwone mięso, kofeina, alkohol.

Utrzymanie prawidłowego pH organizmu to Twój nowy plan na zdrowie! Zacznij od zbilansowanej diety. W ten sposób zmniejszysz ciągłe uczucie zmęczenia.

zakwaszenie organizmu

Aktywność fizyczna

Pomocnym krokiem będzie wprowadzenie aktywności fizycznej. Postaw na umiarkowaną aktywność fizyczną, np. na świeżym powietrzu. Wpłynie to pozytywnie na odkwaszenie organizmu.

Zmniejszenie stresu

Aby wspomóc eliminację zaburzonej równowagi kwasowo-zasadowej, postaraj się zminimalizować stres. Może to być trudne, jednak do codziennej rutyny warto włączyć techniki relaksacyjne, np. medytację. Zmniejszenie stresu zawsze będzie miało pozytywny wpływ na Twoje samopoczucie, a więc i ogólne funkcjonowanie organizmu.

Minerały alkalizujące

Jeśli dokucza Ci zakwaszenie organizmu, podstawą zmiany stylu życia powinna być dieta eliminująca produkty zakwaszające. Włącznie pożywienia o działaniu zasadowym wspomoże Cię w drodze do odzyskania równowagi kwasowo-zasadowej. Wyróżniamy również minerały alkalizujące, które mogą wspomagać osiągnięcie prawidłowego pH, czyli- w przypadku zakwaszenia organizm- zwiększenie tego odczynu.

Wapń

Ten niezwykle istotny minerał alkaliczny jest niezbędny do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Wapń ma zdolność do neutralizowania szkodliwych związków kwasowych, które gromadzą się we krwi i tkankach w wyniku zakwaszenia organizmu. Jeżeli nie spożywamy wapnia w odpowiednich ilościach, organizm może mieć problemy z utrzymaniem właściwej równowagi kwasowo-zasadowej. Warto postawić na suplementację tego minerału, jeżeli dolega Ci zakwaszenie organizmu.

Pozostałe minerały alkaliczne:

  • magnez,
  • cynk,
  • żelazo,
  • potas.

Suplementy wspierające przy zakwaszeniu organizmu

SOLGAR Wapń Magnez Cynk

SOLGAR Cynk Chelat

SOLGAR Wapń i Magnez W Postaci Cytrynianu

zakwaszenie organizmu

Podsumowanie

Zaburzenia równowagi kwasowo zasadowej wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Zakwaszenie organizmu będące wynikiem tych zaburzeń ma negatywny wpływ na organizm. Do objawów zakwaszenia organizmu należą: niski poziom energii, przewlekłe zmęczenie, słaba odporność, suchość skóry, wzdęcia, problemy z utratą masy ciała, zaburzenia koncentracji, wypadające włosy czy bóle głowy lub mięśni. Poziom pH, czyli stężenia jonów wodorowych pozwala określić stopień zakwaszenia organizmu. Aby sprawdzić, czy organizm jest zakwaszony, konieczne będzie wykonanie badań. Do określenia pH najlepiej pobrać krew tętniczą i wykonać badanie gazometryczne. Podstawą terapii zakwaszonego organizmu jest eliminacja przyczyn oraz zbilansowana dieta, zwana alkaliczną. Do pożywienia działającego zakwaszająco zalicza się: mięso, nabiał, np. jogurty, sery i twarogi, mleko, cukry proste, produkty z białej mąki, napoje dosładzane, alkohol. W zmianie odczynu pH organizmu warto wybrać dietę odkwaszającą, która skupia się na wyeliminowaniu mięsa, słodyczy, białej mąki, alkoholu czy kawy. Podstawą nowej diety będą warzywa, owoce i strączki. Do owoców i warzyw, które można jeść przy diecie odkwaszającej, zalicza się: jabłka, czarna porzeczka, morele, pomarańcze, brzoskwinie, gruszki, szparagi, marchew, brokuły, ogórek, zielona fasola. Postaw na zdrowy styl życia i zmień pH organizmu!

Bibliografia:

Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka, 2014.
https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-8-23

 

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego

Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce  dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.