Drogeria DR ZDROWIE - kosmetyki, perfumy, suplementy

Darmowa dostawa od 149zł*   Sprawdź promocje!

Pomoc i kontakt Napisz/zadzwoń
basket
Twój koszyk 0 0,00 zł
back
close
Twój koszyk
Darmowa dostawa już od (InPost Paczkomaty 24/7) 149,00 zł
suma: 0,00 zł Do kasy

Suplementacja dla mężczyzn: jak podejść do niej z głową?

0

Suplementy diety dla mężczyzn powinny być tworzone w oparciu o realne potrzeby organizmu. Podpowiadamy jak podejść z głową do suplementacji i wybrać odpowiedni produkt.

Z mężczyznami jest pewien problem… większość z nas nie próbuje wpływać na stan swojego zdrowia poprzez dietę. Mężczyźni mają mniejszą wiedzę o zaleceniach żywieniowych. Są mniej świadomi powiązań między odżywianiem, zdrowiem a rozwojem różnych zmian w ich organizmach wynikających z nieprawidłowej diety. Potwierdzają to badania. Tylko 44,8% panów próbuje wpływać na swój stan zdrowia poprzez dietę, podczas gdy odsetek pań stosujących dietę w świadomy sposób jest większy – wynosi 52,5% [1].

 

Suplementacja dla mężczyzn – co zmienić w diecie?

Co możemy zrobić? My, mężczyźni, powinniśmy przestać traktować dietę jako „kobiecy sposób na odchudzanie” lub narzędzie dla kulturystów, żeby mieć więcej mięśni. Jeśli ten tekst czyta kobieta: opowiedz mężczyźnie, którego chociaż trochę lubi o tym, czego potrzebuje. Toi działa. Eksperci są przekonani, że nasza świadomość dietetyczna zmienia się w czasie. W ciągu ostatnich 15 lat w Niemczech widać redukcję konsumpcji mięs, kiełbas, szynek na rzecz zwiększenia konsumpcji drobiu, ryb, produktów zbożowych czy mlecznych. Niestety zmniejszyło się też spożycie ziemniaków i ciemnego pieczywa. Według specjalistów rośnie za to ochota na słodycze i słone przekąski. Mężczyźni jedzą też coraz mniej surowych warzyw i sałatek[2].

 

Suplementacja dla mężczyzn - od czego zacząć?

Skoro spożywanie większych ilości czerwonego mięsa (głównie wieprzowiny), kiełbas, jaj, alkoholu, produktów wysokosłodzonych oraz produktów skrobiowych takich jak ziemniaki czy chleb jest domeną mężczyzn[3], to warto wziąć to pod uwagę wybierając suplementy diety. Tym bardziej, że trend w wybieraniu konkretnych typów produktów żywnościowych widać już wśród młodzieży, gdzie chłopcy 14-16 lat chętniej wybierają jedzenie typu „fast food”, niż dziewczęta w tym samym wieku[4]. Pokarmy takie są najczęściej wysokoprzetworzone. W trakcie procesu produkcyjnego zmniejsza się więc ilość błonnika i części witamin. I tu pojawiają się suplementy diety. Tak naprawdę ich przeznaczenie nie polega na zastępowaniu sałatki z kiszonej kapusty, czy porcji pomidorów z bazylią i serem mozarella. Mogą, a czasem nawet muszą (gdy zaniedbujemy dietę) uzupełniać składniki, których potrzebujemy. Jeśli więc nasza dieta jest ogólnie mało urozmaicona, brakuje w niej owoców i warzyw, to może dobrym rozwiązaniem jest preparat multiwitaminowy: Male Multiple.

 

suplementy dla mężczyzn

 

Suplementacja dla mężczyzn - dlaczego różni się ona do standardowych rozwiązań?

 

Jeśli przyjmiemy jakiś standard wspólny dla obu płci, wieku i stanu zdrowia, to częścią wspólną tego zbioru będzie cynk. Bierze on udział w ogromnej ilości procesów w organizmie człowieka niezależnie od różnic w potrzebach kobiet i mężczyzn. Choćby dlatego, że pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, pomaga zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie czy w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Tyle, że w diecie mężczyzn cynk zajmuje szczególne miejsce: pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu testosteronu we krwi. To hormon kojarzony właśnie z panami. Mamy go statystycznie więcej niż kobiety. Za poziom testosteronu odpowiada przysadka mózgowa, która pobudza jądra do produkcji tego hormonu, gdy jego stężenie w organizmie mężczyzny spada. Jeśli czyta to kobieta, która zmaga się z seksistowskimi uwagami, typu: „to hormony, pewnie jej się okres zbliża” od niedokształconego mężczyzny, to może mu powiedzieć, że on też ma „okresy”. Wydzielanie testosteronu waha się w ciągu doby. Najwyższe stężenie występuje w godzinach porannych. Po południu poziom obniża się, by ponownie podnieść się wieczorem. Ilość testosteronu zmienia się wraz z upływem lat. Najwięcej mają go mężczyźni między 20. a 30. rokiem życia, potem jego stężenie spada o około 1% rocznie. Dobry suplement dla mężczyzn powinien zawierać więc cynk. Wspomniany Male Multiple ma go 5 mg. Jeśli ktoś potrzebuje większą porcję, to może sięgnąć po Cynk pastylki do ssania (23 mg w porcji dziennej), Cynk Chelat (22 mg), Ester-C® plus IMMUNE COMPLEX (15 mg), czy Wapń Magnez Cynk (15 mg).

{{widget type="Magento\CatalogWidget\Block\Product\ProductsList" template="Magento_PageBuilder::catalog/product/widget/content/carousel.phtml" anchor_text="" id_path="" show_pager="0" products_count="20" condition_option="sku" condition_option_value="33984017245, 33984005150, 33984007000, 33984311701, 33984025400, 33984031807" type_name="Catalog Products Carousel" conditions_encoded="^[`1`:^[`aggregator`:`all`,`new_child`:``,`type`:`Magento||CatalogWidget||Model||Rule||Condition||Combine`,`value`:`1`^],`1--1`:^[`operator`:`()`,`type`:`Magento||CatalogWidget||Model||Rule||Condition||Product`,`attribute`:`sku`,`value`:`33984017245, 33984005150, 33984007000, 33984311701, 33984025400, 33984031807`^]^]" sort_order="position_by_sku"}}

Dla kogo suplementacja selenem?

Jeśli możemy wskazać jeszcze inny składnik, który ma typowo męskie zastosowanie, to jest nim selen. Pośród wielu różnych funkcji w organizmie, przyczynia się on też do prawidłowego przebiegu spermatogenezy. Panowie planujący dziecko powinni o tym pamiętać wybierając składniki swojego posiłku lub odpowiedni suplement diety.

 

O jakich witaminach muszą pamiętać mężczyźni?

Na chwilę musimy wrócić jeszcze do różnic w odżywianiu, gdy rozróżniamy płeć. W przypadku mikroskładników odżywczych – witamin i minerałów – widoczne są duże różnice w dostarczaniu poszczególnych z nich. Witamina B12, potas i żelazo ma wyższe spożycie u mężczyzn. Wynika to prawdopodobnie z większej konsumpcji przez mężczyzn produktów zwierzęcych, głównie mięsa. Różnice wynikające z odmiennych nawyków żywieniowych widoczne są także w stężeniach mikroskładników mierzonych w osoczu krwi, takich jak beta-karoten (niższe stężenie u mężczyzn)[5]. Tradycyjnie dla wielu panów postrzeganie własnej atrakcyjności może wiązać się z muskulaturą. Co możemy im zatem polecić oprócz zwyczajowego białka, które jest budulcem tkanki mięśniowej? Magnez, wapń, mangan i potas przyczyniają się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mięśni.

 

suplementy dla mężczyzn

 

Jaka dieta jest najlepsza dla mężczyzn?

Skoro suplementy są uzupełnieniem diety, to warto zadać sobie pytanie: od czego zacząć wybierając składniki na posiłek. Popularnych „diet” są setki. Dieta śródziemnomorska w wielu rankingach jest uznawana za jedną z najlepszych diet zapewniających ochronę układu krążenia [6]. Charakteryzuje ją duże spożycie warzyw, owoców, roślin strączkowych, orzechów, zbóż, oliwy z oliwek, niskie do średniego spożycie przetworów mlecznych, niskie spożycie mięsa i drobiu oraz regularne, ale umiarkowane korzystanie z alkoholu (głownie w postaci wina) podczas posiłków. Ciekawe jest jednak to, że w zależności od płci w różny sposób traktujemy tę samą dietę. Panowie i kobiety osiągają więc dzięki niej, statystycznie, inne rezultaty. W jednych z badań uczestnikom przygotowano 12-tygodniowy program żywieniowy. Uczestnicy mieli wykłady na temat kuchni śródziemnomorskiej oraz lekcje gotowania. Na początku i na końcu badania mierzono takie parametry jak morfologia i biochemia krwi (poziom cholesterolu), pomiar ciśnienia krwi, pomiary masy ciała i zawartości tkanki tłuszczowej czy ocena ilości przyjmowanych składników odżywczych. Okazało się, że panowie bardziej niż panie zmniejszyli ilość dostarczanej energii, natomiast zwiększyli spożycie błonnika. U obydwu płci zanotowano zmniejszenie masy ciała (BMI), jednakże tylko u mężczyzn spadek masy ciała oraz zawartości tkanki tłuszczowej był znaczący. Także zmniejszenie ciśnienia krwi było bardziej widoczne u mężczyzn niż u kobiet[7]. Co prawda badacze sugerują, że różnice na korzyść mężczyzn mogą wynikać z pogorszonych wyników metabolicznych, które zanotowano u nich przed rozpoczęciem badania, ale daje to nam do myślenia przy sięganiu po suplementy. Wniosek jest choćby taki, że jeśli nie stosujemy diety śródziemnomorskiej to warto zadbać o błonnik.

 

Top 5 suplementów diety, które mogą znaleźć się w codziennym harmonogramie mężczyzny.

 

Male Multiple firmy Solgar to kompleksowe wzbogacenie diety o witaminy i minerały konieczne dla potrzeb żywieniowych i metabolicznych organizmu mężczyzny. Nieważne czy dużo ćwiczysz, czy raczej prowadzisz siedzący tryb życia, warto wzbogacić dietę o tego rodzaju suplementację.
Cynk chelat. Cynk w preparacie Solgar występuje w formie chelatu. Jony minerału są przyłączone do podstawowych cegiełek, z których zbudowane są białka – aminokwasów. Takie wiązanie minerałów z aminokwasami nazywamy właśnie chelatem aminokwasowym.
Selen 100 µg. Minerał ten przyczynia się do prawidłowego przebiegu spermatogenezy. Badania wykazują, że sole nieorganiczne jak np. se­lenian sodu są słabiej przyswajalne niż organiczne formy selenu: selenometionina i drożdże wzbogacone w selen*. Suplement diety firmy Solgar posiada L-selenometioninę. *Agriculture 2015, 5, 1277-1288
Solgar 7 – dla komfortu stawów. Tradycyjnie preparat ten jest polecany ze względu na składniki, których potrzebują nasze stawy. Warto jednak zwrócić uwagę na boswellię, która wspiera jeszcze zdrowie seksulane mężczyzn.
Ashwagandha Wyciąg z Korzenia. Produkt zawiera 4,5 mg witanolidów w 300 mg wyciągu z korzenia tej rośliny. Dla mężczyzn szczególnie ciekawy może być fakt, że Ashwagandha pomaga w rozbudowie masy mięśniowej i wspiera męskie funkcje seksualne. Pomaga także utrzymać ruchliwość plemników i liczbę plemników.

 

Bibliografia

  1. Statistik Austria. Gesundheitszustand &Konsum medizinischer Leistungen. Ergebnisse des Mikrozensus September 1999. Wien: 2002.
  2. Sell K, Gedrich K, Fischer B, Döring A. Trends im Ernährungsverhalten in der Region Augsburg. Ernährungs-Umschau 2003;50: 208–13
  3. Fraser GE, Welch A, Luben R, Bingham SA, Day N. The effect of age, sex and education on food consumption of a middle-aged English cohort – EPIC in East Anglia.
  4. Raithel J. Fast-Food-Konsum im Jugendalter. Befunde aus gesundheitsförderlicher Sicht. Ernährungs-Umschau 2000;49:344–8.
  5. Kiefer I, Prock P, Lawrence C, Bayer P, Kunze M, Rieder A. Gender specific differences in dietary habits and changes in plasma micronutrient status following dietary supplementation. In: 1st World Congress on Men’s Health, Abstractband, Vienna, 2001.
  6. Estruch R, Ros E, Salas-Salvado J, et al. (2013) Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet. N Engl J Med 368, 1279–1290
  7. Vicky Leblanc et al. Differences between men and women in dietary intakes and metabolic profile in response to a 12-week nutritional intervention promoting the Mediterranean diet. Journal of Nutritional Science (2015), vol. 4, e13, page 1 of 11

 

Oskar Berezowski
Ekspert Solgar
Ukończył szkolenie doradcy suplementacyjnego Solgar w Nowym Jorku. Autor tekstów edukacyjnych o żywieniu i wpływu składników
mineralnych oraz witaminowych na zdrowie.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium