witaminy na zmęczenie i brak energii

Ciągłe zmęczenie i brak energii może mieć różne podłoża. Zarówno te chorobowe, jak i wynikające ze stylu życia. Nierzadko chroniczne zmęczenie wskazuje na niedobór witamin, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizm. Niedobory żywieniowe mogą objawiać się uczuciem zmęczenia.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • czy stosowanie witamin na zmęczenie i brak energii może być skuteczne,
  • jakie witaminy polecane są na zmęczenie,
  • jakie produkty na zmęczenie polecamy.


Witaminy na zmęczenie i brak energii - czy takie połączenie jest możliwe?

Pospieszne życie, stresujący tryb życia, nadmiar obowiązków, nieodpowiednia dieta, zaburzenia snu czy choroby- wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na przewlekłe zmęczenie i brak energii. Zespół przewlekłego zmęczenia dotyka wielu z nas. W czasach nastawionych na ciągłe działanie coraz rzadziej umiejętnie odpoczywamy. Również choroby mogą wpływać na zmęczenie. Dlatego, jeśli zmagasz się z ciągłym wyczerpaniem, w pierwszej kolejności skonsultuj się z lekarzem. Pozwoli on zdiagnozować lub wykluczyć choroby oraz nieprawidłowości w stylu życia, które mogą być przyczyną chronicznego braku energii.

 

Jak wiadomo, źle zbilansowana dieta może prowadzić do niedoborów składników odżywczych, mineralnych oraz witamin. Między innymi witaminy odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu- od narządów wewnętrznych aż po skórę. W tym ich niedobór może objawiać się przewlekłym zmęczeniem. Jeśli podejrzewasz u siebie, że przyczyną jest właśnie źle zbilansowany jadłospis, koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który pomoże zdiagnozować niedobory witamin i zaleci właściwą dietę czy suplementację. Nierzadko, w drugim kroku zalecana będzie konsultacja dietetyczna. Zgodnie z popularnym powiedzeniem jesteś tym, co jesz. A więc jeśli jesz nieodpowiednio, bardzo możliwe, że czujesz się źle, a uczucie zmęczenia ciągle Ci towarzyszy.

 

Zespół przewlekłego zmęczenia

Poznaj objawy zespołu przewlekłego zmęczenia:

  • wyczerpujące przewlekłe zmęczenie,
  • zaburzenia pamięci krótkotrwałej i uwagi,
  • bóle mięśni, stawów, głowy,
  • sen nieprzynoszący regeneracji,
  • złe samopoczucie po wysiłku fizycznym.

Witaminy na zmęczenie i brak energii.

Poznaj witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Suplementacja tych składników może wspomóc Cię z walce z przewlekłym zmęczeniem. Aby bezpiecznie je stosować, skonsultuj się ze specjalistą.

witaminy na zmęczenie

Witamina B1

Tiamina jest związkiem istotnym w procesach oddychania komórkowego. Jej niedobory objawiają się przewlekłym zmęczeniem, problemami z koncentracją. W przypadku dużego niedoboru tej witaminy możemy mieć do czynienia z chorobą beri-beri, objawiającej się zaburzeniami układu nerwowego i mięśniowego.

Gdzie znajdziesz witaminę B1:

  • produktach pełnoziarnistych,
  • nasionach roślin strączkowych,
  • drożdżach,
  • orzechach.

Witamina B12

Kobalamina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i pokarmowego. Niedobory witaminy B12 mogą prowadzić do anemii megaloblastycznej. Pierwszymi objawami niedoboru kobalaminy są: duże osłabienie, zawroty głowy, zaburzenia koncentracji czy bladość.

Witamina B12 występuje głównie w mięsie. Stąd też przy diecie wegańskiej i wegetariańskiej dobrym wyborem będzie suplementacja kobalaminy.

Witamina C

Niedobory witaminy C, tej jakże niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu, objawiają się zmęczeniem i brakiem energii. Ten silny antyoksydant działa praktycznie na cały organizm. Stosowana również w kosmetyce, jest ważnym składnikiem zbilansowanej diety.

Objawy niedoboru witaminy C: szybkie męczenie się, brak łaknienia, bóle mięśniowo-stawowe czy krwawienie dziąseł. Niedobór witaminy C obniża odporność, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do szkorbutu.

Wybrane źródła witaminy C:

  • owoce dzikiej róży,
  • owoce cytrusowe,
  • owoce jagodowe,
  • zielona pietruszka.

witaminy na zmeczenie

Witamina D3

Cholekalcyferol jest syntezowany w organizmie człowieka pod wpływem promieniowania UV. Niedobór witaminy D3 występuje szczególnie w okresie jesiennym i zimowym. W naszej szerokości geograficznej powinniśmy rozważyć jej okresową suplementację. Aby jednak do niej przystąpić, należy zbadać poziom tej witaminy oraz skonsultować się z lekarzem. Witamina D3 jest rozpuszczalna w tłuszczach.

Niedobór powoduje krzywicę (w przypadku dzieci i niemowląt), natomiast u dorosłych- osteoporozę. Objawem witaminy D jest również zmęczenie. Aż około 80% tej witaminy czerpane jest z syntezy poprzez działanie promieni słonecznych. W pożywieniu znajdziesz ją m.in. w nabiale czy tłustych rybach.

Witaminy na zmęczenie i brak energii. Ranking produktów.

Polecane suplementy diety pozytywnie wpłyną na ciągłe zmęczenie. Wybrane z nich, wesprą również działanie układu odpornościowego oraz efektywność funkcjonowania mięśni. Przy stosowaniu suplementów diety warto skonsultować się z lekarzem. Dobrze dobrany suplement z witaminami zwiększa witalność. Ponadto zwiększa ilość energii. Warto również zadbać o aktywność fizyczną, która jest podstawą zdrowego funkcjonowania oraz wspiera odporność organizmu.

HEALTH LABS Vitamin B Complex
Ten bogaty kompleks witamin z grupy B został wzbogacony o witaminę C. Produkt może być stosowany przez wegan. Ponadto nie zawiera glutenu i laktozy. Ten kompleks witamin z grupy B zapewni Ci zapotrzebowanie na nie. Uzupełnienie niedoborów pomoże w walce z przewlekłym zmęczeniem i zmniejszy uczucie senności.
Wybrane działanie poszczególnych witamin zawartych w tym suplemencie diety:
-biotyna- pomaga w funkcjonowaniu układu nerwowego,
-foliany- konieczne do prawidłowej syntezy aminokwasów i produkcji krwi, wspierają układ odpornościowy oraz zmniejszają zmęczenie,
-kwas pantotenowy- pomaga utrzymać sprawność umysłową i koncentrację, zmniejsza zmęczenie,
-witamina B3- pomaga w prawidłowym utrzymywaniu funkcji psychologicznych oraz działaniu układu nerwowego,
-witamina B2- korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego oraz widzenie. Chroni komórki przed stresem oksydacyjnym,
-witamina B1- niezbędna d o prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz serca,
-witamina B12- niezbędna do produkcji czerwonych krwinek. Wpływa na uczucia zmęczenia,
-witamina B6- działa na układ nerwowy i odpornościowy,
-witamina C- antyoksydant, zmniejsza uczucie zmęczenia.

witaminy na zmęczenie


HEALTH LABS Vitamin D Natural+
Olejkowa forma witaminy D3. Ta rozpuszczalna w tłuszczach witamina, w tym preparacie została zawieszona w oleju MCT. Wystarczą już 2. krople, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę D3. Wygodna formuła z kroplomierzem ułatwia stosowanie.


WITPAK Kwas L-Askorbinowy
Witamina C w postaci kwasu -askorbinowego, w wygodnej formie proszku. Jej niedobory objawiają się zmęczeniem i brakiem energii. Ten mocny przeciwutleniacz chroni przed działaniem wolnych rodników tlenowych Ponadto wspiera działanie układu odpornościowego. Suplementy diety z kwasem l-askorbinowym pomogą zniwelować ciągłe zmęczenie. Racjonalna suplementacja pozwala walczyć również z innymi niedoborami witaminy C, tj.: szybkim męczeniem się, bólami mięśniowo-stawowymi.


SOLGAR Witamina B12
Niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, witamina B12, szczególnie zalecana do suplementacji przy diecie wegańskiej i wegetariańskiej.


Witamina C 1000 "NA ZDROWIE"
Witamina C w formie kapsułek. Wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego. Pomaga zwalczyć zespół przewlekłego zmęczenia.


Podsumowanie

Przewlekłe zmęczenie to nieprzyjemna dolegliwość, która znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie. Brak energii, uczucie wyczerpania nie należą do najprzyjemniejszych. Powodów takiego stanu może być wiele, dlatego warto skonsultować problem z lekarzem. Również niedobory żywieniowe, w tym witamin mogą powodować nadmierne zmęczenie i senność. Kwas foliowy, B1, B12, witamina D czy C- między innymi one mogą przyczyniać się do braku energii. Również niedobór składników mineralnych wpływa na zaburzone funkcjonowanie organizmu. Niedobory witamin dotykają praktycznie cały organizm, powodując np. zaburzenia układu nerwowego czy wypadanie włosów. Dobrze zbilansowana dieta pomoże odzyskać sprawność fizyczną i psychiczną. W suplementach diety można znaleźć niezbędne witaminy. Jeśli cierpisz na przewlekłe zmęczenie- skonsultuj się z lekarzem, który zaleci odpowiednią diagnostykę i pomoże w rozwiązaniu problemu.

Bibliografia:

Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka, 2014.

 

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego

Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce  dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.