jaki kolagen na stawy

Wsparcie stawów, kondycji włosów, skóry i paznokci, a także poprawa samopoczucia to elementy, o które stara się wiele osób. W tym kontekście warto także zwrócić uwagę na rosnący trend i popularność aktywności fizycznej oraz ćwiczeń siłowych, które poprawiają samopoczucie, wygląd zewnętrzny, a także sprzyjają utrzymaniu profilaktyki zdrowotnej. Wszystkie te elementy wspierają organizm, jednakże kryje się pod nimi pewne niebezpieczeństwo, które związane jest z obciążeniem stawów i narażeniem ich na stany zapalne lub uszkodzenia. W tym przypadku czynnikiem je ochraniającym jest kolagen na stawy. Jak zatem wybrać najlepszy kolagen na stawy oraz czym się kierować przy jego wyborze?

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest kolagen i jakie ma właściwości,
  • jakie jest działanie kolagenu,
  • czym się kierować przy wyborze kolagenu.


Kolagen na stawy i jego właściwości

 

Kolagen to rodzaj białka strukturalnego oraz strukturotwórczego, które przyczynia się do utrzymania zdrowych stawów i kości, a także struktur okalających stawy. Kolagen to również ważne białko, odpowiadające za wiele funkcji w organizmie. Wpływa on między innymi na poprawę struktury włosów,
skóry i paznokci, poprawia stan przewodu pokarmowego, dba o elastyczność naczyń krwionośnych oraz odżywia organizm.

 

 

Wśród dostępnych kolagenów, najlepiej opisany został kolagen typu pierwszego. Natomiast bardzo powszechny jest także kolagen typu II, który najczęściej występuje w tkankach, takich jak chrząstki stawowe. Kolagen typu I występuje w więzadłach, skórze, ścięgnach oraz mięśniach. Inne rodzaje kolagenu znajdują się np. w kościach i innych częściach ciała.

Kolagen działa także na stawy, więzadła, chrząstki stawowe i okalające okolice w tkankach łącznych aparatu ruchu. Kolagen wobec aparatu ruchu, w tym mięśni, stawów, więzadeł ścięgien i nie tylko, działa w następujący sposób.

 

Wzmocnienie chrząstek i ścięgien


Kolagen wpływa na chrząstki i ścięgna, poprzez dostarczanie do tych struktur niezbędnych aminokwasów, potrzebnych do odbudowy bazy kolagenowej. Dzięki czemu struktury te stają się silniejsze oraz bardziej odporne na czynniki mechaniczne, np. w przebiegu treningu. Ścięgna i chrząstki to elementy aparatu ruchu, które potrzebują silnej, a także zwartej struktury, jaką jest białko kolagenowe.

 

Wzmocnienie kości i zębów

jaki kolagen na stawy


Kolagen poza poprawią wytrzymałości stawów i okalających je struktur, poprawia także gęstość mineralną kości oraz zębów. Przez co stają się one bardziej odporne na czynniki mechaniczne, a w przypadku zębów, zachowują one swoja nienaganną kondycję, a także wygląd, w postaci białego połysku.

 

Zwiększa odporność stawów


Kolagen stosowany na stawy pomaga w utrzymaniu odpowiedniej ilości mazi stawowej, która zapewnia odpowiedni ślizg w stawie, co zapobiega ścieraniu się struktur stawowych względem kości. Oprócz tego większa ilość białka kolagenowego sprzyja zwiększeniu ilości włókien kolagenowych, co przekłada się na mniejsze ryzyko kontuzji oraz urazów. Kolagen pomaga nie tylko jako czynnik wspomagający kondycję stawów, ale też poprawia ich odporność i zwiększa grubość włókien. Przekłada się to na bardziej odporne stawy wobec zwiększającej się intensywności treningowej i obciążeń.

 

Zmniejsza ryzyko stanu zapalnego w stawach


Nieprawidłowe działanie ścisłości bariery jelitowej może nieść negatywne skutki w postaci większej ilości przenikających patogenów do struktur stawowych, za pośrednictwem krwioobiegu. Mogą one generować lokalny stan zapalny stawów, przez co możliwe są odczuwalne problemy bólowe oraz dyskomfort. Kolagen na stawy działa również na uszczelnienie bariery przewodu pokarmowego, w wyniku czego istnieje mniejsze ryzyko przedostawania się patogenów do stawów i nie tylko. Najlepszy kolagen to taki, który nie działa tylko lokalnie, tylko holistycznie obejmuje wiele tkanek organizmu.

Czysty kolagen to rozwiązanie nie tylko na ból stawów, ale też na ich profilaktykę oraz zabezpieczenie pozostałych tkanek organizmu. Warto więc poznać zasady, jak działa na stawy kolagen i jego odmiany.

 

 

Kolagen na stawy – działanie


Zasada działania, na jakiej opiera się kolagen na stawy, to przede wszystkim sprawne funkcjonowanie przewodu pokarmowego oraz obecność specyficznych białek, wspierających syntezę kolagenu.

Na tkanki i stawy kolagen działa następująco: poprzez obróbkę pokarmu lub w postaci suplementu diety, zostaje on rozłożony w przewodzie pokarmowym na łatwo wchłanialne aminokwasy, które po wchłonięciu docierają do tkanki docelowej, gdzie powtórnie zostają przekształcone w kolagen.

Co ciekawe, suplement diety z kolagenem, ulega lepszemu wchłanianiu i większej przyswajalności, niż kolagen pozyskany z białka pokarmowego. Oznacza to, że suplementacja kolagenem przyczynia się do skutecznego uzupełnienia niedoborów tego składnika.

Suplementacja kolagenu to również świetne wsparcie dla włosów, skóry i paznokci, czyli tkanek, w których również znajduje się duża ilość składnika, jakim jest naturalny kolagen. W przypadku skóry kolagen na stawy może działać także, jako element ograniczający powstawanie zmarszczek.

 

Kolagen na stawy – na co zwrócić uwagę przy jego wyborze

jaki kolagen na stawy

 

Suplement diety suplementowi nierówny. Na rynku istnieje szeroka gama produktów z kolagenem, które posiadają różne jego ilości i jakość, co przekłada się na wyniki zdrowotne. Warto zatem wiedzieć, że suplementacja kolagenem podlega pewnym zasadom oraz czynnikom, które kwalifikują dany suplement diety jako dobry.

Najmocniejszy kolagen na stawy, jaki powinno się suplementować, powinien być oferowany w odpowiedniej formie. Istnieje kolagen morski (kolagen rybi), hydrolizat kolagenu (hydrolizowany kolagen) oraz inne suplementy diety z kolagenem. Przykładowo kolagen na stawy i dodatkowe składniki w postaci witaminy C, kwasu hialuronowego i innych, jak siarczan glukozaminy oraz siarczan chondroityny. Wszystkie wymienione preparaty z kolagenem wspomagają pracę stawów oraz innych struktur organizmu. Suplementy kolagenu i witaminy C wpływają na wyższą syntezę wewnętrzną kolagenu. Kolagen rybi zawiera białko kolagenu mocno zbliżone względem ludzkiego, przez co cechuje się lepszą przyswajalnością. Podobnym poziomem wchłaniania cechuje się hydrolizowany kolagen. Innym, równie ciekawym rodzajem kolagenu, jest kolagen pochodzenia wołowego.

Inne składniki, jakie posiada kolagen na stawy to obecność kwasu hialuronowego, który poprawia również stan włosów, skóry i paznokci. Kwas hialuronowy to składnik, który współdziała z kolagenem, czyniąc go silnym wsparciem dla zdrowia aparatu ruchu i nie tylko. Najmocniejszy kolagen to przede wszystkim skuteczny kolagen.

Podsumowując temat preparatów kolagenowych. Wśród suplementów istnieje: kolagen rybi, kolagen w formie proszku, kolagen + witamina C, a także w połączeniu ze składnikami, jak siarczan glukozaminy oraz siarczan chondroityny. Glukozamina i chondroityna to składniki poprawiające syntezę mazi stawowej i wzmacniające torebki stawowe. Mogą być one przydatne przy leczeniu kontuzji oraz urazów sportowych.

Przy wyborze preparatu kolagenu, warto zwracać uwagę na formę kolagenu, postać suplementu diety, obecność certyfikatów pochodzenia i jakości wytworzonego produktu oraz na dawkę kolagenu, która może determinować zachowanie organizmu.

 

Podsumowanie


Kolagen na stawy to ważny składnik białkowy, który wpływa na zdrowie tych struktur oraz profilaktykę zdrowotną innych tkanek organizmu. Suplementy kolagenu mogą różnić się od siebie formą. Istnieją suplementy kolagenu w różnych formach, tj. z różnymi składnikami poprawiającymi jego przyswajalność lub spektrum działania. Warto pamiętać, że obecność kolagenu w stawach, może znacząco różnić się w zależności od prowadzonego stylu życia oraz intensywności treningowej. Niejednokrotnie może okazać się, że suplementacja kolagenem jest skuteczniejszym rozwiązaniem, niż pozyskiwanie go z diety bogatej w białko.

 

Bibliografia:

  1. J.M. García-Coronado, L. Martínez-Olvera, R.E. Elizondo-Omaña, C.A. Acosta-Olivo, F. Vilchez-Cavazos, L.E. Simental-Mendía, M. Simental-Mendía, Effect of collagen supplementation on osteoarthritis symptoms: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials, International Orthopaedics, 2019, nr 43(3), s. 531-538.
  2. K.L. Clark, W. Sebastianelli, K.R. Flechsenhar, D.F. Aukermann, F. Meza, R.L. Millard, J.R. Deitch, P.S. Sherbondy, A. Albert A, 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain, Current Medical Research and Opinion, 2008, nr 24(5), s. 1485-96.
  3. A.E. Bello, S. Oesser, Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature, Current Medical Research and Opinion, 2006, nr 22(11), s. 2221-32.

 

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego
Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce  dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.