jak przyspieszyć trawienie

Komfort żołądkowo-jelitowy to ważny element pozwalający na codzienne funkcjonowanie. Przemiana materii i procesy trawienne zachodzące w organizmie to zespół bardzo skomplikowanych reakcji. Ich działanie zależne jest od czynników, takich jak właściwe odżywianie, aktywność fizyczna i dostarczanie odpowiednich składników mineralnych na ewentualne problemy trawienne. Przemianę materii można poprawić na wiele sposób, jednak kluczowym elementem jest prowadzenie prawidłowego stylu życia. Poznaj praktyczne wskazówki na poprawę trawienia i przyspieszenie metabolizmu.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak można przyspieszyć metabolizm i trawienie,
  • jakie składniki stylu życia wpływają na przyspieszone trawienie,
  • poznasz preparaty przyspieszające procesy przemiany materii.


Czy da się przyspieszyć trawienie? Przyjrzyjmy się temu od środka

Procesy trawienne składają się z wielu etapów uwzględniających wydzielanie enzymów trawiennych. Te zapoczątkowują proces obróbki enzymatycznej pokarmu, który dalej jest prawidłowo rozkładany do mniejszych części, a następnie wchłaniany w postaci konkretnych makroskładników.

 

 

Procesy trawienne zaczynają się już od jamy ustnej. Tam zachodzi wstępna obróbka i formowanie pokarmu poprzez gryzienie oraz wstępne trawienie wsparte przez ślinę. Obecność tych czynników wpływa na prawidłowe wydzielanie soku żołądkowego w żołądku, który obfituje w kwasy rozkładające głównie białka i częściowo węglowodany. Po takiej obróbce pokarm wędruje do jelita cienkiego, gdzie otrzymuje porcję enzymów trawiennych, które dalej rozkładają pokarm do uzyskania go w mniejszych porcjach, aby móc potem go wchłonąć poprzez kosmki jelitowe.

 

Po wchłonięciu składników odżywczych pozostały pokarm zostaje przetransportowany do jelita grubego, gdzie następuje proces tworzenia masy kałowej. Co ciekawe, masa ta, zawiera również niektóre nie do końca stawione resztki pokarmowe, co oznacza, że każda masa kałowa, różni się ilością wydalonych kalorii.

Zatem poprawę trawienia można uzyskać dzięki właściwej dbałości o dobrą sekrecję enzymów, które wspomagają trawienie. Tempo metabolizmu składników odżywczych jest także zależne od prowadzonego stylu życia, któremu często towarzyszy stres. Jest to czynnik, który osłabia perystaltykę jelit, czyli ruchy jelit. Oprócz stresu człowiekowi towarzyszy także duża ilość obowiązków, które niweczą szanse na prawidłowo zbilansowaną dietę. To niestety także pogarsza pracę jelit i perystaltykę jelit. Jak temu zjawisku zaradzić i jaka modyfikacja stylu życia poprawia trawienie?

 

jak przyspieszyć trawienie

 

Jak przyspieszyć trawienie? 3 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę


Lepsze trawienie i uczucie komfortu można uzyskać, dzięki prostym modyfikacjom wprowadzonym do codziennej rutyny. Pomogą one poprawić trawienie, zwiększyć równowagę w przewodzie pokarmowym, zredukować uczucie pełności i poprawić stan zdrowia w naturalny sposób. Poznaj trzy sposoby na lepsze trawienie.

 

  1. Wprowadzenie aktywności fizycznej
    Aktywność fizyczna to czynnik, który przyczynia się do lepszego ukrwienia przewodu pokarmowego, a także wpływa na większe uwalnianie endorfin i pozwala na obniżenie poziomu kortyzolu poprzez wyładowanie emocji. Warto pamiętać, że brak snu jest także czynnikiem zwiększającym udział kortyzolu. Warto zadbać zatem o ćwiczenia oraz regenerację.
    Dzięki temu aktywność fizyczną można zakwalifikować jako czynnik redukujący zaparcia, wpływający na lepsze trawienie oraz metabolizm składników odżywczych. Jest to także element zdrowego trybu życia, który ma korzystny wpływ na profilaktykę zdrowotną.
    Brak aktywności fizycznej jest czynnikiem zwiększającym ryzyko chorób cywilizacyjnych, ograniczającym perystaltykę jelit oraz efekty redukcji masy ciała. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie nie tylko na układ pokarmowy, ale także na podstawową przemianę materii, która ulega zwiększeniu. W wyniku czego przy dostarczaniu nieco mniejszej ilości kalorii lub utrzymaniu aktualnego pułapu, możliwe jest szybsze odchudzanie i spalanie tkanki tłuszczowej.
  2. Nawodnienie organizmu
    Prawidłowe trawienie, pracę układu pokarmowego i pracę wątroby, można wspomóc w postaci odpowiedniej ilości płynów dostarczanych do organizmu. Woda stanowi podstawowe środowisko do zachodzenia reakcji biochemicznych w organizmie ludzkim. Nie inaczej jest w przypadku perystaltyki jelit. Nieodpowiednia ilość wody sprzyja stanom, takim jak zaparcia, pogorszone trawienie, zgaga, niestrawność i większe problemy z przełykaniem.
    Organizm można także nawadniać poprzez napary ziołowe, które nie tylko nawadniają, ale także redukują ból brzucha i mogą poprawić trawienie. Polecane napary ziołowe to mniszek lekarski, ziele dziurawca, mięta pieprzowa, koper włoski oraz imbir. Stosowanie naparów doskonale redukuje niestrawność i dolegliwości żołądkowo-jelitowe.
  3. Spożywanie regularnych posiłków
    Spożywanie regularne posiłków i zbilansowanie diety to również czynniki mogące poprawić trawienie. Stałe godziny przeznaczone na spożywanie posiłków przyczynia się do pewnej adaptacji ruchów perystaltycznych do spożywanych dań.

 

jak przyspieszyć trawienie

 

Częstsze posiłki, ale mniej obfite, równie dobrze wpływają na jelita. To przyczynia się do skuteczniejszego wydzielania enzymów trawiennych. Takie działanie wspomaga trawienie, redukuje uczucie głodu, łagodzi dolegliwości żołądkowo-jelitowe, takie jak niestrawność czy jej objawy.

Wprowadzenie tych skutecznych sposobów do codzienności przyczyni się do lepszego komfortu. Nawadnianie, aktywność i mniejsze posiłki to modyfikacja, która poprawia trawienie oraz w pewnym stopniu działa profilaktycznie wobec zaburzeń funkcjonalnych jelit. Są to także domowe sposoby na dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Jak widać, nie można zapominać o tym, jak skutecznie mogą być sprawdzone i domowe sposoby na walkę z niestrawnością.

 

 

Jak przyspieszyć trawienie? 5 polecanych suplementów!

 

Poprawa trawienia może być trudna do uzyskania w krótkim czasie. Niektórzy nie mogą sobie pozwolić na stopniowe modyfikowanie diety, a jednocześnie wobec dolegliwości żołądkowo-jelitowych mogą potrzebować wsparcia po obfitym posiłku. Wtedy warto skonsultować się z lekarzem gastrologiem. Dolegliwości żołądkowe można także niwelować, dzięki pomocnym suplementom diety.

Polecane suplementy diety na problemy z trawieniem:

  • suplementy z sylimaryną,
  • enzymy trawienne,
  • betaina HCl,
  • ekstrakty ziołowe na trawienie,
  • probiotyki.

jak przyspieszyć trawienie


Sylimaryna to składnik ostropestu plamistego, który znany jest ze swojego prozdrowotnego działania na wątrobę i wsparcia jej oczyszczania z metabolitów. Ponadto ułatwia ona wydzielanie enzymów.

Enzymy na trawienie to skuteczny preparat na problemy z trawieniem. Przynoszą one ulgę, poprawiają komfort żołądkowo-jelitowy i łagodzą zaburzenia jelit.

Betaina HCl to składnik będący elementem soku żołądkowego. Przyczynia się on do przywrócenia właściwego pH soku żołądkowego, przez co reszta procesów obróbki trawiennej zachodzi w prawidłowy sposób. To również skuteczny preparat na walkę z pogorszonym trawieniem.

Ekstrakty ziołowe, można uzyskać w formie tabletek i zakupić w aptece. Te preparaty to skoncentrowane źródła składników biologicznych na problemy z trawieniem, a także swoiste wspomagacze podczas spożywania dużej ilości jedzenia.

Probiotyki to składnik pomagający utrzymać właściwą florę bakteryjną. Ułatwia ona trawienie jedzenia, reguluje homeostazę przewodu pokarmowego i łagodzi wszelkie stany zapalne. Probiotyki charakteryzują się wysokim stopniem bezpieczeństwa, przez co mogą skutecznie wpływać na florę i trawienie u osób w każdym wieku.

Powyższe suplementy, to również skuteczne sposoby na problemy trawienne. Niektóre z nich podlegają pewnym ograniczeniom i nie można ich podawać osobom w każdym wieku, jednak inaczej ma się sprawa z probiotykami.

 

Podsumowanie


Trawienie to skomplikowany zespół procesów, które wpływają na pozyskiwanie składników odżywczych. Niejednokrotnie może on okazać się zaburzony w wyniku źle prowadzonego stylu życia. Aby poprawić trawienie, poleca się regularne picie wody i naparów ziołowych oraz wprowadzenie ćwiczeń, ponieważ ten element wpływa nie tylko na perystaltykę, ale też profilaktykę, a jego brak może negatywnie oddziaływać na zdrowie. Ponadto należy jeść regularnie posiłki, pamiętając o ich mniejszej objętości. Można także wspomagać się preparatami suplementacyjnymi na wsparcie trawienia.

 

Bibliografia:

  1. D.M. Livovsky, T. Pribic, F. Azpiroz, Food, Eating, and the Gastrointestinal Tract, Nutrients, 2020 nr 12(4), s. 986.
  2. A.C. Fifi, C.H. Axelrod, P. Chakraborty, M. Saps, Herbs and Spices in the Treatment of Functional Gastrointestinal Disorders: A Review of Clinical Trials, Nutrients, 2018, nr 10(11), s. 1715.
  3. E. Dimidi, S. Christodoulides, S.M. Scott, K. Whelan, Mechanisms of Action of Probiotics and the Gastrointestinal Microbiota on Gut Motility and Constipation, Advances in Nutrition, 2017, nr 8(3), s. 484-494.

Mateusz Jagielski - Szczypik
Dietetyk kliniczny, Trener przygotowania motorycznego
Specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce  dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez zalecenia żywieniowe i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.