Witamina E

Właściowości witaminy E

Witamina E

Witamina E to tak naprawdę grupa różnych związków chemicznych. W jej skład wchodzą tokoferole i tokotrienole. Należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jej zbyt niski poziom prowadzi do zaburzeń funkcjonowania organizmu i pojawienia się nieprzyjemnych objawów.

Jakie funkcje w organizmie pełni witamina E?

Witamina E pełni bardzo ważne funkcje w organizmie. Jest ona niezbędna do:

  • utrzymania prawidłowej struktury błon komórkowych,
  • syntezy części lipidów,
  • prawidłowej pracy układu nerwowego,
  • wspomagania procesów krzepnięcia krwi,
  • zapobiega chorobom układu krążenia (zmniejsza ryzyko zwłaszcza zaburzeń ze strony serca) i chorobom nowotworowym,
  • regulowania enzymu kinazy C (a dzięki temu przekazywania sygnałów między komórkami),
  • regulowania aktywności niektórych komórek odpornościowych.

 

Witamina E jest jednym z najważniejszych przeciwutleniaczy. Co to oznacza? Chroni ona komórki przed wolnymi rodnikami. Są to cząsteczki, które zawierają niesparowane elektrony. Przyczyniają się one do degradacji DNA. To z kolei przyspiesza procesy starzenia się organizmu. Dzięki swoim właściwościom witamina E jest nazywana witaminą młodości. 

Czym grozi niedobór witaminy E?

Niedobór witaminy E zaburza działanie organizmu. W efekcie pojawia się szereg nieprawidłowości i nieprzyjemnych objawów. Są to:

  • osłabienie mięśni,
  • zaburzenia pracy mięśni,
  • zanik mięśni,
  • paraliż mięśniowy,
  • przyspieszenie rozpadu erytrocytów (czerwonych krwinek),
  • zaburzenia funkcjonowania błon komórkowych,
  • wzrost katabolizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • uszkodzenie nerwów,
  • zaburzenia wzrostu,
  • ogólne osłabienie organizmu i uczucie zmęczenia.

 

Niedobór witaminy E objawia się także na skórze i błonach śluzowych. Dochodzi do pojawienia się przebarwień i plam skórnych. Skóra traci jędrność i zdrowy wygląd.

Witamina E w ciąży

Bardzo ważne jest dbanie o prawidłowy poziom witaminy E w ciąży. Substancja ta chroni błony komórkowe przed uszkodzeniem. Jej niedobór może być jedną z przyczyn poronienia oraz zaburzać prawidłowy rozwój narządu wzroku u dziecka. Zapotrzebowanie organizmu ciężarnej na witaminę E wynosi 10 mg na dobę.

Warto także dodać, że witamina E wpływa na płodność kobiet i mężczyzn. Często bywa nawet nazywana witaminą płodności. Dlatego osoby, które starają się o dziecko, muszą szczególnie zadbać o jej prawidłowy poziom.

Czy nadmiar witaminy E jest groźny?

Nadmiar witaminy E również wpływa na działanie organizmu. Grozi on pojawieniem problemów ze wzrokiem, nieprawidłowości ze strony przewodu pokarmowego. Osoby, które przyjmują za dużo tej substancji skarżą się także na bóle głowy i ogólne zmęczenie. Aby uniknąć nadmiaru witaminy E, zaleca się stosowanie dawek mniejszych niż 1000 mg na dobę. 

Witamina E w żywności

Witamina E może być dostarczona organizmowi wraz z żywnością. Jest ona syntetyzowana głównie przez rośliny, ale występuje także w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jej cennym źródłem są: oleje roślinne (zwłaszcza olej słonecznikowy i olej z zarodków pszenicy), orzechy, produkty zbożowe, świeże warzywa (m.in. pomidory, dynia, szpinak, cykoria), nabiał.

Zobacz jako Siatka Lista

1 elementu

na stronę
Zobacz jako Siatka Lista

1 elementu

na stronę

Copyright © 2020-present DrZdrowie. All rights reserved.