Witamina B

Zobacz jako Siatka Lista

Produkty 3

na stronę

Witamina B to jedna z witamin rozpuszczalnych w wodzie. Pod tą nazwą kryje się różnorodna grupa związków, które pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie. Niektóre osoby są szczególnie narażone na niedobór witaminy B, dlatego powinny dokonać zmian w diecie i/lub wprowadzić dodatkową suplementację. Sprawdź, jakie role odgrywa witamina B i czym grozi jej niedobór w organizmie.

Witaminy z grupy B - charakterystyka i właściwości

Wśród witamin z grupy B znajdziemy osiem związków, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Witamina B1 (tiamina)

  • ma wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego - bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych,
  • wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego,
  • wpływa korzystnie na przewód pokarmowy.

 

Witamina B2 (ryboflawina)

  • uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów,
  • redukuje stres oksydacyjny w organizmie,
  • uczestniczy w procesach metabolicznych innych witamin z grupy B (B6 i B9).

 

Witamina B3 (niacyna, witamina PP)

  • ma korzystny wpływ na układ nerwowy - reguluje prawidłową pracę mózgu i układu obwodowego,
  • uczestniczy w syntezie hormonów,
  • odgrywa kluczową rolę w regulacji gospodarki lipidowej (obniża poziom cholesterolu we krwi).

 

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

  • berze udział w syntezie cholesterolu, hormonów sterydowych oraz witaminy A i D,
  • uczestniczy w procesach regeneracji skóry, wpływa na stan włosów i ich pigmentację,
  • reguluje funkcjonowanie błon śluzowych.

 

Witamina B6 (pirydoksyna)

  • bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych, białek, węglowodanów i niektórych witamin,
  • reguluje działanie układu krwionośnego i nerwowego,
  • podnosi odporność immunologiczną organizmu.

 

Witamina B8 (biotyna)

  • wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój organizmu,
  • odpowiada za stan skóry, włosów i paznokci,
  • uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi.

 

Witamina B9 (kwas foliowy)

  • warunkuje prawidłowy podział komórek,
  • wpiera układ krwionośny i nerwowy,
  • niedobór kwasu foliowego jest niebezpieczny szczególnie dla kobiet w ciąży, gdyż może powodować niedorozwój płodu.

 

Witamina B12 (cyjanokobalamina)

  • bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek,
  • warunkuje prawidłową syntezę białek i metabolizm składników odżywczych,
  • odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego.

 

Kompleks witamin z grupy B zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego

Witaminy z grupy B poprawiają sprawność intelektualną, łagodzą napięcie nerwowe, regulują ciśnienie krwi i skurcze mięśni, biorą udział w tworzeniu czerwonych krwinek i odgrywają ważną rolę w procesach przemiany materii. Źródłem witaminy B w diecie są zarówno produkty pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Dzienne zapotrzebowanie na ten składnik odżywczy powinna pokryć dieta bogata rośliny strączkowe, mięso i nabiał. Dobrym źródłem witaminy B są również produkty zbożowe z pełnego ziarna oraz warzywa i owoce. Odpowiednio zbilansowana dieta jest bardzo ważna w kontekście dobrego zdrowia i samopoczucia. Niedobory witamin mogą być przyczyną niektórych chorób.

Witamina B - skutki niedoboru

  • zaburzenia pracy układu nerwowego,
  • zaburzenia pamięci, problemy z koncentracją,
  • uczucie zmieszania, drażliwość,
  • bóle głowy,
  • uczucie zmęczenia,
  • niekorzystny wpływ na zdrowie psychiczne, stany depresyjne,
  • kołatanie serca,
  • przesuszanie i łuszczenie się naskórka,
  • zapalenie jamy ustnej.

 

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B

U niektórych osób występuje większe zapotrzebowanie na witaminę B. Dodatkowa suplementacja często wskazana jest u:

  • kobiet w ciąży - w tym przypadku stosuje się głównie suplementację kwasem foliowym,
  • osób na diecie wegańskiej i wegetariańskiej - dotyczy to głównie witaminy B12, która naturalnie wstępuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego,
  • kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną,
  • osób cierpiących na zaburzenia odżywiania,
  • osób z rozpoznanymi zaburzeniami wchłaniania,
  • osób chorujących na schorzenia układu pokarmowego,
  • chorych na nowotwory.

Witamina B - oferta drogerii dr Zdrowie

W ofercie naszej drogerii znajdziesz produkty, które pozwolą Ci kompleksowo zadbać o zdrowie. Jednym z takich produktów są suplementy z witaminami z grupy B- należy jednak pamiętać, aby ich przyjmowanie skonsultować z lekarzem i/lub dietetykiem. Kompleks zawiera wszystkie najważniejsze witaminy, czyli kwas foliowy, niacynę, tiaminę, biotynę oraz witaminy B2, B5, B6 i B12.

Copyright © 2020-present DrZdrowie. All rights reserved.